مجله نمک درمانی

انواع سازه های نمکی

انواع سازه های نمکی

شما می‌توانید از نمک حتی برای ساخت سازه‌های نمکی و خیلی از اجسام استفاده کنید. نمک بیشتر از یک مواد خوراکی برای غذا است. شما می‌توانید از نمک برای آرایه‌گری داخلی منزل خود استفاده کنید. در این مقاله به شما انواع سازه‌های نمکی را نشان می‌دهیم.

سنگ نمک در دکوراسیون داخلی

در کوراسیون داخلی سنگ نمک خیلی کاربرد دارد. سنگ نمک یک نوعی از کریستال است به همین دلیل می‌تواند نور را از خود عبور دهد و یک طیف رنگی خیلی زیبا بسازد و یک طرح بی‌نظیر در دکوراسیون ایجاد کند.

اتاق نمکی یا هالوتراپی

هالوتراپی یک درمان با نمک است که می‌تواند تعدادی از شرایط بد بدن را کاهش دهد. اگر از آسم، آلرژی، مشکلات تنفسی و حتی COPD رنج می‌برید، ممکن است کاندید مناسبی برای درمان نمک باشید. هالوتراپی از کلمه یونانی “halos” به معنی نمک گرفته‌شده است.

قرن‌ها است که انواع مختلف درمان نمک در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. نمک به اشکال مختلف به‌طور طبیعی در غارها یا از دریا تولید می‌شود. موارد استفاده از آن‌که هزاران سال پیش کشف‌شده است، به مدت طولانی به افراد کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشند، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند و بدن را به‌خوبی پاک کنند. این زمان آزمایش‌شده این نوع درمان است که می‌تواند کیفیت زندگی بسیاری از افراد را بهبود بخشد. مجموعه نمک افتخار می‌کند که بخشی از این نوآوری در تاریخ پزشکی است.

نمک در هوا

ازآنجاکه غارهای نمکی اولین مکان‌هایی بودند که به نفس کشیدن بهتر در تنفس مردم کمک می‌کردند، باعث ایجاد یک‌راه حل عالی برای ورود به حوزه پزشکی شد. سدیم کلرید طبیعی که به هوا نفوذ می‌کند باعث کاهش التهاب در مجاری عبور هوا می‌شود.

مثل غارهایی در لهستان، روسیه، رومانی، اتریش و اوکراین کشف شد. تازه این فقط تعدادی از کشورهایی است که دارای این نشانه‌های طبیعی هستند. به همین دلیل اروپا به‌عنوان یک درمان پزشکی و همچنین روس‌ها به‌ویژه در اواخر 1980، در خط مقدم هالوتراپی قرار گرفتند، زیرا آن‌ها در استفاده از نمک برای درمان مشکلات تنفسی در یک محیط بالینی پیشگام بودند.

به‌علاوه، وزیر بهداشت عمومی روسیه، هالوتراپی را در سال 1990 به‌عنوان یک درمان پزشکی معتبر تأیید کرد که به اتاق‌های نمک خشک هوادهی اعتبار قابل‌توجهی می‌داد. اتاق‌های نمک درمانی به‌منظور تقلید از غارهای نمکی طراحی‌شده‌اند. هرچه افراد بیشتری مزایای آن را کشف می‌کنند، این روش‌های درمانی در سراسر جهان گسترش می‌یابد. اکنون می‌توانید این نوع درمان را در مناطق فلوریدا جنوبی و نیوجرسی انجام دهید.

دیوار نمکی

مزایای نمک معدنی و اثرات آرامش‌بخش نور را دیوار نمکی ترکیب می‌کند. به لطف اجاق‌گاز آن که شدت گرما و رطوبت اتاق را تنظیم و حفظ می‌کند، شما شرایط مناسبی را برای تشویق روند طبیعی یونیزاسیون نمک معدنی ایجاد می‌کنید. سپس به یک عنصر مبلمان گسسته و همچنین به‌عنوان یک منطقه استراحت تبدیل می‌شود.

سنگ نمک از خواص بسیاری برخوردار است. ازجمله خواص این ماده معدنی می‌­توان به افزایش انرژی مثبت در محیط، بهبود اختلالات تنفسی و یا مشکلات پوستی اشاره کرد. گذشتگان از طریق معادن و غارهای نمک از خواص این ماده معدنی بهره می‌­گرفتند؛ اما امروزه دسترسی به غارهای نمکی طبیعی برای برخورداری از این خواص ممکن نیست. به همین دلیل انواع سازه‌های نمکی برای استفاده انسان در عصر حاضر طراحی و تولیدشده است. این مقاله به بررسی انواع سازه‌های نمکی و کاربرد آن‌ها اختصاص داده‌شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با داکو سالت همراه باشید.

چرا ما به انواع سازه‌­های نمکی نیاز داریم؟

بسیاری از افراد نمک را به‌عنوان یک ماده خوراکی مضر می­شناسند. این در حالی است که مزایای بی‌شماری برای این ماده معدنی عنوان‌شده که اغلب افراد از آن‌ها بی­خبر هستند؛ به‌عنوان‌مثال می­توان به رفع مشکلات تنفسی با استفاده از استنشاق ذرات نمک اشاره کرد. همچنین امکان درمان یا بهبودی مشکلات پوستی نظیر جوش، اکنه، اگزما و … با نمک وجود دارد.

از طرفی بلورهای نمک یکی از عالی­ترین منابع برای تولید یون منفی به شمار می­روند. وجود یون منفی در محیط پیرامون و داخل بدن از بروز بسیاری از بیماری­ها جلوگیری می­کند. به عقیده محققان دانشگاه بریکلی کالیفرنیا، وجود یون منفی برای از بین بردن باکتری­های مضر و پیشگیری از بیماری­های عفونی مؤثر است. دلیل اهمیت سنگ نمک و انواع سازه­ های نمکی نیز به همین موضوع بازمی­گردد.

امروزه کاربرد درمانی نمک بر کسی پوشیده نیست. رفع مشکلات تنفسی و مشکلات پوستی ازجمله این موارد می­باشد. همچنین به دلیل یونیزاسیون و تولید یون منفی مزایای بی‌شماری برای این ماده معدنی وجود دارد.

 انواع سازه‌های نمکی

درگذشته افراد برای برخورداری از خواص نمک به غارهای نمکی مراجعه می­کردند. امروزه اتاق‌های نمکی برای سهولت استفاده در اختیار متقاضیان قرار دارد. اتاق نمک با استفاده از انواع سازه­ های نمکی و تجهیزات مخصوص ساخته می‌شود. انواع سازه های نمکی عبارت‌اند از:

درگذشته افراد برای برخوردار از خواص درمانی نمک به غارهای نمکی مراجعه می­کردند؛ اما امروزه انواع سازه­ های نمکی و تجهیزات برای ساخت اتاق نمکی یا غارهای مصنوعی در دسترس متقاضیان قرارگرفته است.

غار نمک یکی از انواع سازه‌‌های نمکی

یکی از انواع سازه های نمکی بسیار محبوب، غار نمک است. اتاق یا غار نمک درواقع یک فضای مصنوعی است که کلیه شرایط خاص غارهای طبیعی نمک را دارا است. تجهیزات خاص مانند ژنراتورهای مخصوص هوای داخل غار را آکنده از ذرات نمک می‌کنند، این ذرات نمک به‌وسیله تنفس وارد سیستم تنفسی می‌شود. ذرات نمک با توجه به خواصی که دارند تمام سیستم تنفسی را از باکتری‌ها و میکروب‌ها پاک‌سازی می‌کنند.

غارهای نمکی به دلیل داشتن عناصر خاصی چون منیزیم، ید، پتاسیم، سدیم، کلسیم، سلنیوم، برم برای درمان بیماری‌هایی نظیر آسم، برونشیت، سرماخوردگی، آنفلوانزا و… و همچنین بیماری‌های پوستی بسیار مفید هستند.

انواع سازه های نمکی معرفی و کاربردهای آن‌ها

اتاق نمک: معرفی انواع سازه‌های نمکی

اتاق نمکی یکی از انواع سازه های نمکی است که برای ساخت آن از نمک استفاده می‌شود. این سازه‌ها نه‌تنها به‌عنوان بخشی از دکوراسیون داخلی هتل‌ها و مراکز گردشگری، محیط‌های ورزشی، سالن‌های یوگا، سلامت‌کده ها، تفرجگاه‌ها، ویلاها، برج‌ها، سایر فضاهای لوکس تجاری و مسکونی و… محسوب می‌شوند بلکه دارای اثرات درمانی بسیار زیادی نیز هستند. به همین دلیل به‌شدت موردتوجه قرارگرفته‌اند.

اتاق‌های نمکی می‌توانند در ابعاد کوچک یا بزرگ ساخته شوند. در این اتاق‌ها از دستگاه‌های هواساز نمکی استفاده می‌شود که قدرت هواساز، با توجه به‌اندازه و ابعاد اتاق مشخص خواهد شد.

اسپای نمک

اسپا نام شهری در بلژیک است که به خاطر حوضچه آب گرمی که در آن شهر وجود دارد به شهرت رسیده است. این حوضچه آب گرم که توسط مردم برای استحمام استفاده می‌شود دارای مواد معدنی فراوان و خاصیت درمانی بی‌شماری است. به همین دلیل به‌مرورزمان توسط مشتاقان سلامت شناسایی شد و به شهرت جهانی رسید. در حال حاضر اسپا دامنه وسیعی از خدمات سلامت و زیبایی را در برمی‌گیرد. یکی از انواع سازه های نمکی امروز اسپای نمک است که خدمات مختلفی مانند ماساژ نمک را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

کلینیک نمک نسل جدید سازه‌های نمکی

امروزه مراکز درمانی بسیاری بانام کلینیک نمک در سراسر جهان دایر است که یکی از مهم‌ترین انواع سازه‌ های نمک به شمار می‌روند. در این کلینیک با استفاده از خواص نمک بیماری‌هایی ریوی نظیر آسم، آلرژی و سینوزیت و.. درمان می‌شود. کلینیک‌های نمک به هالو ژنراتور، حمام نمک، اتاق نمک خشک و مرطوب مجهز هستند. افرادی که در این کلینیک‌های مشغول به کار هستند نیروهای مجرب هستند که در حوزه نمک درمانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند. امروزه در سراسر دنیا در کلینیک‌های نمک در کنار خدمات درمانی، خدمات زیبایی مانند عمل جوان‌سازی پوست و اسکراب پوست و لایه‌برداری پوست نیز ارائه می‌شود.

تجهیزات سازه‌های نمکی

امروزه تجهیزات زیادی برای استفاده در اتاق نمک، اتاق نمک، اسپای نمکی و … طراحی و تولیدشده است. سه نوع از اکسسوری‌های انواع سازه نمکی عبارت‌اند از:

سنگ یا آجر نمکی

آجر نمک برشی از توده‌های سنگ نمک است.

یکی از انواع سازه­ های نمکی آجر یا سنگ نمک است. آجر نمکی از برش توده‌های سنگ نمک به دست می­آید. این مصالح با ابعاد مختلف در دسترس متقاضیان قرار دارد. معمولاً ابعاد کوچک‌تر برای ساخت دیوار مورداستفاده قرار می­گیرد. ابعاد بزرگ‌تر نظیر سرامیک­های نمکی برای کف چینی کاربرد دارد. آجرهای نمکی برای ساخت دیوار نمک، کف‌پوش، تخت و سکوی نمکی مورداستفاده قرار می­گیرد. تخت­های نمکی به‌واسطه سیستم گرمایشی تعبیه‌شده در داخل، لحظات خوب و راحتی برای استراحت افراد فراهم می­کند.

انواع سازه های نمکی معرفی و کاربردهای آن‌ها

همچنین ساخت حمام نمک به‌منظور ماساژ خشک، ماساژ داغ و آب‌نمک درمانی با استفاده از این مصالح امکان­پذیر است. ناگفته نماند که سنگ نمک در مقایسه با سایر سنگ­های طبیعی از قبیل تراورتن، مرمر و … از مقاومت کمتری برخوردار است. به همین دلیل بهتر است در زمان ساخت دیوار از قاب چوبی استفاده ‌شود. با این کار امکان جابجا کردن دیوار نمکی نیز وجود دارد. البته چسباندن آجرها با استفاده از چسب نمک به استحکام به دیوار کمک می­کند.

یکی از مزایای آجر نمکی تنوع فوق‌العاده آن‌ها ازلحاظ رنگی است. تنوع رنگ سنگ نمک از عناصر موجود و تراکم آن‌ها نشات می‌گیرد. درنتیجه امکان تولید آجر در رنگ‌های مختلف سفید، صورتی، نباتی، زرشکی و نارنجی وجود دارد. علاوه بر این آجرها حالت شفاف داشته و نور به‌راحتی از آن عبور می‌کند. این خاصیت برای نورپردازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تفاوت سنگ یا آجر نمکی: دو نوع از سازه‌های نمکی

ایجاد نورپردازی بارنگ‌های مختلف موجب زیباسازی فضای داخلی اتاق نمک و تأثیرگذاری بیشتر آن می‌شود. در صنعت طراحی دکوراسیون هر یک از آجرهای نمکی به لحاظ رنگ برای اهداف خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ به‌عنوان‌مثال بلورهای سفید نمک بیشتر باهدف پاک‌سازی محیط و زدودن دی‌اکسید کربن بکار گرفته می‌شوند. بلورهای نارنجی نیز برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود خلق‌وخو و تعادل مزاج مناسب است. ناگفته نماند که بلورهای قرمز موجب تسریع در جریان خون می‌شود. مزایای بسیاری برای آجرهای نمکی عنوان‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به شفافیت و تنوع رنگ فوق‌العاده اشاره کرد. درنتیجه دست طراح دکوراسیون برای نورپردازی در اتاق نمک یا غار مصنوعی باز‌ است.

آجر نمک از برش سنگ نمک در ابعاد به دست می­آید. آجر در رنگ­های مختلف تولید و برای ساخت دیوار نمکی، تخت، نیمکت، سکو، کف‌پوش، استخر و … مورداستفاده قرار می­گیرد. مزایای بسیاری برای آجرهای نمکی عنوان‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به شفافیت و تنوع رنگ فوق‌العاده اشاره کرد.

چراغ نمکی : نوعی از انواع سازه‌های نمکی

قطعات سنگ نمک به دلیل حالت بلورین و نیمه بلورین خود برای ساخت چراغ یا آباژور نمک مورداستفاده قرار می­گیرند؛ زیرا حالت شفاف بلور نمک برای انتشار نور مناسب است. البته تکه­های سنگ نمک پس از طی مراحلی روی پایه چراغ یا آباژور نصب می­شوند. سنگ در ابتدا تحت شستشو قرار می­گیرد. این کار باهدف برطرف کردن مواد ماسه­ای، گوگردی و آهکی و شفافیت بیشتر آن انجام می‌شود.

در بعضی کشورها سنگ نمک علاوه بر شستشو تحت پولیش و پرداخت نیز قرار می­گیرد. اگرچه این کار باهدف زیباسازی هرچه بیشتر چراغ انجام می‌شود؛ اما علاوه برافزایش قیمت، احتمال خرد شدن سنگ نمک را نیز افزایش می­دهد. همچنین بسیاری از افراد معتقد هستند که با پولیش کردن بیشتر خواص سنگ نمک طبیعی از بین می­رود.

ضخامت و ارتفاع سنگ برای انتخاب نور چراغ نمکی حائز اهمیت است؛ به‌عنوان‌مثال برای سنگ­هایی باضخامت زیاد، نور آبی مناسب نیست. در این موارد اولویت با نور قرمز یا زرد است. بیشترین خاصیت چراغ­های نمکی مربوط به یونیزاسیون نمک و تولید یون منفی است. البته یونیزاسیون به انرژی نیاز دارد. این انرژی در محیط پیرامون با تابش نور خورشید به دست می­آید؛ اما تابش نور لامپ نیز می­تواند به آغاز یونیزاسیون کمک کند. فواید این فرآیند برای ساکنان عبارت‌اند از:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش سطح هوشیاری
  • کاهش آلرژی و حساسیت
  • کاهش سردردهای میگرنی
  • کمک به تنظیم فشارخون
  • از بین رفتن بوی بد محیط
  • برطرف کردن حس خستگی وکسالت
  • پاک‌سازی هوا به دلیل سنگینی و فرونشست ذرات آلوده‌کننده

 چراغ نمک یکی از تجهیزات مورداستفاده در انواع سازه­ های نمکی است که ظاهر زیبایی به فضا می­بخشد. همچنین تابش نور به یونیزاسیون سنگ نمک کمک می­کند. درنتیجه یون منفی در فضا بر یون مثبت غلبه کرده که مزایای بسیاری دارد.

انواع سازه های نمکی معرفی و کاربردهای آن‌ها

 هالو ژنراتور

برخورداری از مزایای نمک به‌عنوان برطرف‌کننده مشکلات تنفسی یا پوستی نیازمند پراکنده بودن ذرات نمک در فضا است. پراکنده کردن ذرات نمک در فضای داخلی اتاق با تجهیزات خاصی تحت عنوان هالو ژنراتور انجام می­شود. این دستگاه ذرات نمک را در ابعاد میکرومتری تجزیه و در هوا پراکنده می­کند. اولین بار این دستگاه در کشور روسیه طراحی و ساخته شد. دستگاه هالو ژنراتور بر اساس متراژ اتاق در ابعاد مختلف (صنعتی و خانگی) طراحی و تولید می­شود.

هالو ژنراتور وظیفه پراکنده کردن ذرات نمک در فضا را بر عهده دارد. ذرات نمک با استنشاق وارد مجاری تنفسی شده و آن‌ها را پاک‌سازی می­کند. همچنین امکان درمان مشکلات پوستی با این دستگاه نیز وجود دارد.

 سخن پایانی درباره انواع سازه‌های نمکی 

امروزه با تائید خواص درمانی نمک در مطالعات علمی، استفاده از آن در بسیاری از کشورها گسترش‌یافته است. برخورداری از خواص این ماده معدنی نیازمند ساخت انواع سازه های نمکی مانند غار نمک، اتاق نمک، اسپای نمک و … است. داکوسالت در حال حاضر تنها مرکز تخصصی طراحی و ساخت انواع سازه های نمکی است. برخی از خدمات این مجموعه عبارت‌اند از: ساخت انواع هتل نمک، سونا نمکی، اتاق نمک و غار نمکی، ساخت انواع کلینیک نمک درمانی. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سازه های نمکی با کارشناس پشتیبان مجموعه در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *