مجله نمک درمانی

روش­ ساخت اتاق نمک انواع روش های ساخت اتاق نمک

روش­ ساخت اتاق نمک انواع روش های ساخت اتاق نمک

امروزه مزایای استفاده از سنگ نمک در دکوراسیون منزل یا محل کار بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل بسیاری از مشاغل از ساخت اتاق نمکی برای بهبود فضای کسب‌وکار خود استفاده می­کنند. ازجمله این موارد می­توان به رستوران، کافی­شاپ، هتل، باشگاه ورزشی، استخر، مراکز خرید و حتی منازل مسکونی اشاره کرد. امروزه انواع اتاق نمک توسط مجموعه داکو سالت طراحی و ساخت می‌شود. طراحی و ساخت انواع اتاق نمک یک کار تخصصی است که باید توسط افراد متخصص در این حوزه انجام شود. اتاق نمک می‌تواند به‌صورت سنتی و یا به شکل مدرن و لوکس طراحی و ساخته شود. در این مطلب به معرفی انواع روش­ ساخت اتاق نمک می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اتاق غار نمکی یکی از روش­ ساخت اتاق نمک

اولین بار یک پزشک لهستانی به نام فلیکس بوژوفسکی (Feliks Boczkowski) در سال 1843 به خواص درمانی نمک پی برد. کارگران شاغل در معادن نمک در مقایسه با سایرین به میزان کمتری به بیماری­های تنفسی نظیر آسم مبتلا بودند. همین موضوع جرقه بررسی خواص درمانی نمک را در ذهن بوژوفسکی روشن کرد. از آن زمان تاکنون نمک برای درمان بسیاری از مشکلات جسمی یا روحی به کار گرفته می­شود.

البته نحوه استفاده از این ماده در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری قرارگرفته است. درگذشته بهره­مندی از این ماده نیازمند مراجعه به غارها یا معادن نمکی بود؛ اما امروزه غار نمک مصنوعی جایگزین غارهای طبیعی شده است. برای کسب نتایج مناسب از خواص درمانی نمک (مشابه غارهای نمکی طبیعی) باید به چند نکته توجه جدی شود. نکته اول مربوط به ساخت دیوار و کف فضا با کمک این ماده است. همچنین فضای آن نیز باید سرشار از ذرات ریز نمک باشد.

اتاق غار نمکی به لحاظ ظاهری کاملاً شبیه غارهای طبیعی نمک طراحی می­شود. به همین دلیل ظاهر زیبا و دل‌نشین‌تری برای ساکنان ایجاد می­کند. البته برای ساخت این فضاها، به لحاظ ابعادی محدودیت وجود دارد. درنتیجه نمی­توان فضاهای کوچک را به غار نمکی مصنوعی تبدیل کرد. هزینه ساخت غار نمکی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. طبیعتاً برای مکان­هایی با متراژ بالا، مصالح و هزینه­های بیشتری موردنیاز است.

 خواص درمانی نمک از گذشته تابحال موردتوجه قرار داشته است. برخورداری از این خواص درگذشته با مراجعه به غار یا معادن نمک انجام می­شد؛ اما امروزه با ساخت اتاق یا غار مصنوعی نمک می‌توان از اثرات درمانی نمک بهره‌مند شد.

 

روش­ ساخت اتاق نمک

اتاق آجر نمک یکی از روش­ ساخت اتاق نمک

ساخت اتاق آجر نمکی یکی از روش­های رایج برای برخورداری از خواص درمانی نمک است. همان‌گونه که از عنوان این فضا برمی­آید بر پایه مصالحی چون آجر نمکی شکل می­گیرد. برای اجرای این اتاق محدودیتی به لحاظ ابعادی وجود ندارد. حتی در صورت نبود فضای کافی می­توان تنها یک بخش فضا را با استفاده از مصالح موردنظر به دیوار نمکی تبدیل کرد.

مهم­ترین بخش یک اتاق نمکی، دیوار است. انواع مختلفی از آجر نمکی برای ساخت دیوار در دسترس قرار دارد. آجرها در رنگ­ (سفید، صورتی، نارنجی، قرمز و …) و ابعاد مختلف تولید می­شوند. به همین دلیل دست طراح دکوراسیون برای طراحی فضا باز است. آجر نمکی به نسبت مصالح سنگی از دوام کمتری برخوردار است. آجرها به‌منظور پیشگیری از هرگونه خرابی با استفاده از چسب نمک به هم متصل می­شوند. البته افرادی که به دنبال کاهش هزینه­های ساخت اتاق نمکی هستند، می­توانند به‌جای چسب نمک از گچ استفاده کنند.

همچنین می­توان آجرها را در قاب چوبی قرارداد. به‌این‌ترتیب علاوه بر تأمین استحکام کافی، امکان جابجایی دیوار نیز وجود دارد. البته اندازه قاب نباید از حد مشخصی بیشتر شود. در غیر این صورت جابجایی آن دشوار خواهد بود. کف اتاق نمکی با استفاده از ریگ یا سرامیک­های نمکی پوشیده می­شود. تأمین ذرات ریز موجود در هوا نیز بر عهده دستگاه هالوژنراتور قرار دارد. این دستگاه در ابعاد مختلف خانگی و صنعتی تولید و روانه بازار شده است. اتاق نمک طراحی‌شده برحسب متراژ و نوع کاربری به این دستگاه نیاز دارد. لازم به ذکر است که اتاق­های نمکی تخصصی که باهدف درمان مشکلات تنفسی و پوستی ساخته می­شوند به این دستگاه نیاز دارند.

اتاق نمک با آجر نمک طراحی شده توسط داکو سالت

برای زیباسازی اتاق نمکی می­توان از تزئیناتی با همین جنس استفاده کرد. یکی از این موارد چراغ نمکی است که به اشکال مختلف وجود دارد. مواردی از قبیل نورپردازی، سرمایش، گرمایش و تهویه محیط نیز باید موردتوجه قرار گیرد. نورپردازی پشت آجرهای نمکی به‌واسطه شفافیت و حالت نیمه بلورین این ماده جلوه زیبایی ایجاد می­کند.

اتاق آجر نمکی با استفاده از آجر نمک ساخته می‌شود و شکل جدید از غار نمک است. برای اجرای این اتاق محدودیتی به لحاظ ابعادی وجود ندارد. حتی در صورت نبود فضای کافی می­توان تنها یک بخش فضا را با استفاده از مصالح موردنظر به دیوار نمکی تبدیل کرد.

داکوسالت هر آنچه از دنیای سنگ ها نیاز دارید

طراحی و ساخت اتاق نمک

بسیاری از افراد برای صرفه­جویی اقتصادی اقدام به تهیه مصالح و ساخت اتاق نمکی به‌صورت مستقل می­کنند. این در حالی است که رفتار مصالح نمکی با دیگر مواد به‌کاررفته در ساخت‌وساز متفاوت است. به همین دلیل بهتر است مراحل ساخت زیر نظر متخصص این کار صورت گیرد. داکو سالت تنها مرکز تخصصی طراحی و ساخت انواع اتاق نمک در ایران است که اقدام به ساخت بهترین اتاق نمک با کمترین قیمت است. کارشناسان مربوطه در صورت تمایل مشتری در محل حاضرشده و اقدام به ارزیابی محل می­کنند. متراژ، شرایط آب و هوایی، ارتفاع محل و هدف استفاده ازجمله مواردی هستند که در ارزیابی اولیه موردبررسی قرار می­گیرد. سپس بودجه موردنیاز تخمین زده‌شده و در صورت رضایت مشتری، کار ساخت اتاق نمکی آغاز می­شود

سخن پایانی 

ما در این مقاله انواع روش­ های ساخت اتاق نمک را موردبررسی قراردادیم. ازجمله این روش­ها می­توان به ساخت اتاق آجر نمکی یا اتاق غار نمکی اشاره کرد. طراحی و ساخت هر یک از این موارد به هدف استفاده، متراژ، بودجه اختصاصی و سلیقه مشتری بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه روش ‌های ساخت اتاق نمک می‌توانید به کارشناسان پشتیبان مجموعه در ارتباط باشید. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که ساخت اتاق نمک نیاز به مهارت و تخصص کافی در این حوزه دارد. برای داشتن یک اتاق نمک مناسب و مقرون‌به‌صرفه با ساخت اصولی و قابل‌اطمینان می‌توانید از مشاوره تیم داکوسالت بهره‌مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *