مجله نمک درمانی

کاربردهای شگفت انگیز نمک

کاربردهای شگفت انگیز نمک

امروزه شاید بیشتر از گذشته کاربرد نمک را بشناسیم و ارزش طلایی آن را درک کنیم. نمک که قبلاً فقط برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شد و تنها کاربرد نمک خوراکی به‌حساب می‌آمد، الآن دیگر حتی کاربردهای پزشکی نیز دارد. در این مقاله به استفاده‌های نمک در زندگی بیشتر از خوردن را به شما نشان می‌دهیم.

در پخت و پزو نگهداری از مواد غذایی

کلرید سدیم که به آن نمک معمولی هم گفته می‌شود، در آشپزخانه برای مصارف غذایی و پخت‌وپز از آن استفاده می‌کنند. در هنگام آماده‌کردن غذا مقداری از نمک را به‌عنوان چاشنی به غذا اضافه می‌کنند و نتیجه آن یک غذای خوشمزه است. علاوه‌برآن از نمک برای خشک نگه‌داشتن گوشت و ماهی در مدت‌زمان طولانی، استفاده می‌کنند.

ازبین‌بردن لکه و چربی

بیشتر مواقع لکه و چربی در آشپزخانه و حتی روی لباس ایجاد می‌شود. شاید چای را روی پیراهنتان ریخته باشید و ازبین‌بردن لکه سخت شده باشد، کافی است پیراهن لکه‌دار را در آب‌نمک خیس کنید و دیگر لکه باقی نماند. در آشپزخانه یک قابلمه با چربی زیاد وجود دارد که جداکردن این چربی از آن سخت است؟ قابلمه را با کمی نمک بشویید تا روغن به طور کامل ازروی آن برود.

تصفیه آب و تأثیر آن بر بازده انرژی

آب سخت آبی است که حاوی مواد معدنی محلول نامرئی، عمدتاً مواد معدنی کلسیم و منیزیم باشد. به طور معمول، مردم به دلیل تجمع مقیاس در کتری‌ها و سرهای دوش یا سایر لوازم‌خانگی که از آب استفاده می‌کنند، به تأثیر آب سخت‌پی می‌برند.

مشکلات مرتبط با آب سخت را می‌توان با نصب نرم‌کننده آب برطرف کرد. نرم‌کننده‌های آب با روند تبادل یونی کار می‌کنند. اساساً آب از طریق میلیون‌ها دانه‌ریز کوچک با بار منفی عبور می‌کند که مواد معدنی سختی را جذب می‌کند – کلسیم و منیزیم.

این رزین برای پاک‌کردن مواد معدنی “شسته” می‌شود و دوباره مورداستفاده قرار می‌گیرد. نمک برای بازسازی رزین‌های تبادل یونی ضروری است. نرم شدن آب باعث افزایش کارایی و طول عمر دستگاه‌های پرمصرف انرژی می‌شود. با این کار نمک به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند و زباله‌های لوازم معیوب را کاهش می‌دهد.

نمک در زمستان امنیت ما را حفظ می‌کند

در طول زمستان روی نمک حساب می‌کنیم تا جاده‌هایمان ایمن و بدون برف و یخ‌بندان باشد. نمک به دلیل مزایای بسیار زیاد، پرکاربردترین ماده یخ‌زدایی در اروپا و سراسر جهان است. این ماده نه‌تنها به طور طبیعی یافت می‌شود و هم ذخیره و استفاده از آن آسان است، بلکه در صورت استفاده صحیح از کمترین تأثیر محیط‌زیست نیز برخوردار است.وقتی نمک به یخ و برف‌زده شود، دمای انجماد آب را کاهش می‌دهد و بنابراین یخ و برف را ذوب می‌کند.

نمک، یک عنصر اساسی در صنایع شیمیایی است

احتمال کمتر شناخته‌شده این است که صنایع شیمیایی با بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نمک است. نمک ماده اولیه تولید کلر و سود سوزآور است. آن‌ها با الکترولیز نمک به‌صورت نمک تولید می‌شوند. کلر یک ضدعفونی‌کننده بسیار مؤثر و یک جز اساسی در تولید شیمیایی هزاران محصول روزانه است.

سالم نگه‌داشتن گل‌های مصنوعی

گل‌های مصنوعی جایگزین خارق‌العاده‌ای برای گل‌های واقعی هستند – یک دسته خوب واقع‌گرایانه به نظر می‌رسد و در درازمدت در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند.

جلوگیری از خراب‌شدن آن‌ها می‌تواند مشکل باشد، بنابراین با این ترفند هوشمندانه از آن‌ها می‌توانید مراقبت کنید: یک گلدان را بانمک پرکنید سپس مقداری آب سرد اضافه کنید. گل‌ها را بچینید و نمک باید به‌زودی جامد شود. این کار باعث افزایش عمر گل‌های مصنوعی می‌شود.

برای گل‌های طبیعی، از نمک‌های بزرگ‌تر Epsom استفاده کنید تا گل‌های خود را در جای خود لنگر نگه‌دارید. ما فکر می‌کنیم که آن‌ها بسیار زیبا به نظر می‌رسند، اما اگر از ظاهر نمک گلدان خوشتان نمی‌آید، به‌سادگی از گلدانی استفاده کنید که از بین نرود.

بسیاری از افراد نمک را به‌عنوان یک ماده مضر می­شناسند؛ اما جالب است بدانید که مزایای بسیاری برای این ماده معدنی سفیدرنگ عنوان‌شده است. حتی درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی نیز با استفاده از نمک امکان­پذیر است. به همین دلیل همواره توجه خاصی به خواص جادویی نمک در طب مدرن و طب سنتی شده است. درواقع نمک نه‌تنها برای زندگی بلکه برای سلامتی انسان نیز بسیار مفید است. در این مقاله قصد داریم تا به کاربردهای شگفت‌انگیز نمک بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال این هستید که بدانید نمک در درمان کدام بیماری‌ها می‌تواند به‌عنوان یک گزینه درمانی مورداستفاده قرار بگیرد در ادامه با داکوسالت همراه باشید.

کاربردهای شگفت‌انگیز نمک

نمک جزء جدایی­ناپذیر زندگی انسان­ها است. البته بسیاری از افراد تنها جنبه خوراکی این ماده را در نظر گرفته و مصرف زیاد آن را برای سلامتی بدن مضر می­‌دانند. مصرف خوراکی تنها یکی از جنبه‌­های استفاده از این ماده معدنی است. مزایای بی‌شماری برای نمک عنوان‌شده که می­‌توان با استنشاق ذرات نمک و یا استعمال آن روی پوست به آن‌ها دست‌یافت. مکان­‌هایی تحت عنوان اتاق نمک، حمام نمک و … نیز به همین منظور طراحی و استفاده می‌­شود. کاربردهای شگفت‌انگیز نمک عبارت‌اند از:

نمک یکی از مواد معدنی پرکاربرد به شمار می­‌رود. کاربرد نمک تنها به جنبه خوراکی این ماده محدود نمی­‌شود. بلکه می­‌توان آن را به‌صورت خشک (اتاق نمک) یا تر (مثل حمام نمک) نیز مورداستفاده قرارداد.

نمک یک ماده ضدعفونی‌کننده قدرتمند

یک از مه‌م­ترین کاربردهای شگفت‌انگیز نمک مربوط به خاصیت ضدعفونی‌کننده این ماده است. درواقع نمک یک ماده معدنی آنتی‌باکتریال است که تمامی ذرات آلوده‌کننده و بیماری­زا (ویروس، باکتری و میکروب) را به خود جذب می‌­کند. بسیاری از افراد با محلول آب‌نمک اقدام به ضدعفونی‌کردن سطوح می­‌کنند. قرقره کردن آب‌نمک برای ضدعفونی‌کردن دهان و رفع عفونت گلو نیز از گذشته موردتوجه بوده است. از این خاصیت نمک می­‌توان برای بخش‌­های داخلی‌­تر بدن نیز بهره‌گرفت.

برای برخورداری از خاصیت ضدعفونی‌کننده نمک می­‌توان به استنشاق ذرات آن (نمک درمانی خشک) اقدام کرد. به‌این‌ترتیب بخش بزرگی از آلودگی­‌های مجود در مجاری تنفسی توسط ذرات نمک جذب و خارج می‌­شود. نتیجه کار بهبودی مشکلات ناشی از حضور آلرژن و باکتری در مجاری تنفسی است. ازجمله این موارد می‌توان به سرفه، خس­خس سینه، خلط و عفونت موجود در گلو و بینی، تنگ‌نفس و … اشاره کرد. امروزه بسیاری از افراد مبتلا به سرماخوردگی، سینوزیت، آنفولانزا و بسیاری دیگر از مشکلات ریوی برای بهبود اوضاع خود از نمک به‌عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده قدرتمند استفاده می­‌کنند.

خاصیت آنتی‌باکتریالی نمک برای درمان بعضی عوارض پوستی نیز کاربرد دارد. بسیاری از عوارض پوستی به‌واسطه فعالیت بیش از اندازه باکتری­‌ها ایجاد می‌­شود؛ به‌عنوان‌مثال می­‌توان به آکنه و جوش­‌های پوستی اشاره کرد. برای بهره‌­گیری از این خواص می­‌توان پوست را در معرض ذرات نمک قرارداد. البته برای برخورداری از کاربردهای شگفت‌انگیز نمک درزمینهٔ بهبود عوارض پوستی می­‌توان آن را به طور مستقیم روی پوست قرارداد.

نمک یکی از قدرتمندترین مواد در ضدعفونی سطوح است. البته برای ضدعفونی مجاری تنفسی و حتی پوست نیز می­‌توان از این ماده معدنی بهره گرفت. این کار به دو شیوه نمک درمانی خشک وتر امکان­‌پذیر است.

نمک یک ماده ضدالتهاب قوی

یکی دیگر از کاربردهای شگفت‌انگیز نمک مربوط به نقش ضدالتهابی این ماده است. التهاب بافت­‌ها و مفاصل بدن موجب بروز درد و ناراحتی برای افراد می‌­شود؛ به‌عنوان‌مثال افراد مبتلا به آرتریت یا روماتیسم مفصلی التهاب و درد شدیدی را در ناحیه مفاصل خود تجربه می­‌کنند. با استفاده از نمک می­‌توان در مدت‌زمان کوتاهی التهاب و درد حاصل از آن را کاهش داد؛ زیرا نمک آب اضافه موجود در سلول­‌های متورم را به خود جذب کرده و آن‌ها را به شکل اولیه بازمی‌­گرداند. تاکنون مطالعات مختلفی دررابطه‌با این موضوع انجام‌شده و نمک درمانی (روشن‌تر) در کاهش التهاب مفصل به اثبات رسیده است.

نمک برای درمان التهاب مجاری تنفسی نیز مؤثر است. بیماری آسم و برونشیت نوعی اختلال ریوی است که به دلیل التهاب مجاری تنفسی بروز پیدا می­‌کند. درواقع مجاری تنفسی به دلیل حساسیت به ذرات خارجی شده دچار التهاب و تورم می‌­شوند. تولید بیش از حد مخاط نیز به مسدودسازی هر چه بیشتر این مجاری کمک می‌­کند. گاهی میزان تورم به حدی زیاد است که از ورود اکسیژن یا خروج دی‌اکسیدکربن از ریه جلوگیری می‌­کند. استنشاق ذرات نمک تأثیر زیادی در کاهش التهاب ناشی از این اختلالات دارد. البته افراد دارای درجات شدید این بیماری بهتر است نمک درمانی را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهند.

یکی از کاربردهای شگفت‌انگیز نمک مربوط به بهبود التهاب مفصل است. افراد مبتلا به آنفولانزا، آسم، برونشیت و … نیز می­‌توانند برای پاک‌سازی و کاهش التهاب مجاری تنفسی خود از نمک درمانی استفاده کنند.

یکی دیگر از کاربردهای شگفت‌انگیز نمک تولید یون منفی

یکی از کاربردهای شگفت‌انگیز نمک به تولید یون منفی توسط این ماده بازمی­‌گردد. یون­‌های منفی و مثبت در همه‌جا ازجمله محیط پیرامون و داخل بدن وجود دارند. امروزه تعادل یون­‌های مثبت و منفی با اختلال روبرو شده است. دلیل این موضوع استرس و اضطراب، شلوغی، آلودگی و استفاده فراوان از تجهیزات الکترونیکی (رایانه، گوشی همراه و …) است. نمک ظرفیت بالایی برای تولید یون منفی دارد. به همین دلیل در شرایطی که توازن بین یون­‌های مثبت و منفی از بین رفته است، می­‌توان از نمک استفاده کرد.

افزایش غلظت یون‌­های منفی در فضا برای پاک‌سازی محل از باکتری، ویروس، قارچ، گردوغبار، شوره و آلرژن­‌ها مفید است. به‌این‌ترتیب ذرات مذکور سنگین شده و توانایی معلق شدن در هوا را ندارند. درنتیجه هوای پاکیزه استنشاق‌شده و فرد کمتر دچار مشکلات تنفسی می‌­شود.

وجود یون منفی در داخل بدن نیز فواید بسیاری دارد. ازجمله این موارد می‌­توان به رفع سردرد، کسالت، خستگی، بی­‌حالی، افسردگی، استرس و اضطراب اشاره کرد. همچنین یون منفی موجب افزایش تولید هورمون شادی (سراتونن) در بدن می‌­شود. درنتیجه تمرکز و خلق‌وخوی فرد بهبود پیدا می­‌کند. به این موارد می‌­توان تقویت سیستم ایمنی و بهبود وضعیت خواب را نیز اضافه کرد.

یکی از کاربردهای شگفت‌انگیز نمک تولید یون منفی برای غلبه بر عوارض یون مثبت است. وجود یون منفی به تقویت سیستم ایمنی و رفع افسردگی، استرس، اضطراب، خستگی، سردرد و بی­‌خوابی کمک فراوانی می‌­کند.

تولید صابون و مواد شوینده

هیدروکسید سدیم یک‌پایه قوی رایج است و بیشتر در صنایع استفاده می‌شود. معمولاً در ساخت صابون‌ها و مواد شوینده استفاده می‌شود و این فرایند به‌عنوان صابون‌سازی شناخته می‌شود. این نوع به طور خاص برای استفاده در سطوح سخت و نه در محصولات مایع ساخته شده است زیرا نگهداری و حمل‌ونقل آن آسان‌تر است.

عامل تمیزکردن

هیدروکسید سدیم نیز معمولاً به‌عنوان یک عامل پاک‌کننده صنعتی استفاده می‌شود. این کار با افزودن نمک به آب و گرم‌کردن آن انجام می‌شود، سپس عامل حاصل در تمیزکردن تجهیزات فرایند و مخازن ذخیره‌سازی و غیره استفاده می‌شود. برای حل کردن چربی‌ها، چربی‌ها، رسوبات پروتئینی و روغن‌ها مفید است. به‌غیراز ازبین‌بردن لکه در مخازن ذخیره، از هیدروکسید سدیم در تمیزکردن لوله‌هایی که زباله‌ها را تخلیه می‌کنند، مانند لوله‌های زیر سینک و سایر زهکش‌های خانه نیز استفاده می‌شود. انسداد زهکشی‌های مسدود شده را باز می‌کند و سطح را تمیز و عاری از ضایعات مسدود می‌کند.

نرم‌کننده آب: از مهم‌ترین کاربرد نمک

کربنات سدیم که به آن خاکستر سودا یا سودای شستشو نیز گفته می‌شود نوعی نمک است که در اصل از خاکستر گیاهان استخراج می‌شد که رشد می‌کرد، خاکی است که سرشار از سدیم است. عملکرد اصلی کربنات سدیم این است که از آن به‌عنوان نرم‌کننده آب استفاده می‌شود. هنگامی که کلرید سدیم به آب سخت اضافه می‌شود، آب سخت به آب نرم تبدیل می‌شود. کلرید سدیم سختی آب را از بین می‌برد و آن را نرم و عاری از رسوب و کف می‌کند.

استخرهای شنا | کاربرد نمک خوراکی هم در خانه هم در استخر

کربنات سدیم به استخرهای شنا اضافه می‌شود تا خاصیت قلیایی آب افزایش یابد. این امر ضروری است زیرا نمک به حفظ تعادل pH مناسب آب استخر کمک می‌کند.

مردن پارچه : یک مورد دیگر از کاربرد نمک

پوشیدن پیراهن یک رنگ ممکن است گاهی خسته‌کننده باشد و ممکن است وسوسه شوید که یک رنگ رنگارنگ به پارچه اضافه کنید. بااین‌حال، مبارزه زمانی رخ می‌دهد که رنگ نتواند به‌خوبی در پارچه آغشته شود و نتایج مطلوب را به همراه داشته باشد. این زمانی است که استفاده از کربنات سدیم توصیه می‌شود زیرا وقتی نمک به رنگ اضافه می شود، به چسبندگی موثر رنگ به پارچه کمک می کند.

سخن پایانی

امروزه میزان مشکلات جسمی و روحی در مقایسه با گذشته افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. جالب است بدانید که بسیاری از این مشکلات با استفاده از مواد طبیعی و معدنی قابل‌کنترل هستند. ازجمله این مواد طبیعی می­‌توان به نمک اشاره کرد که در اشکال مختلفی از قبیل نمک دریا، نمک هیمالیا، نمک صورتی، نمک پودر شده و … قابل‌استفاده است. کاربردهای شگفت‌انگیز نمک مربوط به خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی آن است. کمک به تولید یون منفی یکی دیگر از خواص نمک است. به‌واسطه این خواص، کاربردهای نمک موارد مختلفی را شامل می­‌شود. ازجمله این موارد می‌­توان به بهبود بیماری آنفولانزا، سرماخوردگی، سینوزیت، آسم، برونشیت، درد و التهاب مفصل و رفع خستگی، سردرد، کسالت، بدخوابی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *