مجله نمک درمانی

سنگ نمک صنعتی

سنگ نمک صنعتی

تفاوت نمک صنعتی و خوراکی

نمک صنعتی و نمک خوراکی از لحاظ ظاهری مانند یکدیگر هستند. تفاوتی که در بین این دو وجود دارد، میزان درجه خلوص، مقدار ید، اندازه دانه های آن ها و در مواردی که از آنها استفاده می شود با یکدیگر تفاوت دارند. در ابتدا میزان درجه خلوص نمک صنعتی و نمک خوراکی را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

شاید این سوال به ذهن تان بیاید که آیا نمکی که بر سر سفره‌ها استفاده می‌شود همان نمکی است که در صنعت استفاده می‌شود؟ اما جواب خیر است زیرا نمکی که برای صنعت استفاده می شود درجه خلوص کمتر نسبت به نمکی دارد که بر سر سفره قرار می‌دهیم.

از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین نمک صنعتی و خوراکی وجود دارد باید میزان خلوص آنها را در نظر بگیرید.

  • ید در نمک صنعتی وجود ندارد نمکی که بر سر سفره استفاده می‌کنیم دارای ۹۹ درصد درجه خلوص است و نمکی که در صنعت استفاده می شود ۹۵% درجه خلوص دارد.
  • نمک خوراکی را تصفیه و پالایش می کنند و در هنگام استفاده از آن باعث ایجاد سنگ کلیه یا مسمومیت در بدن نمی شود، ولی نمک صنعتی به دلیل اینکه خلوص کمتری دارد و املاحی در آن وجود دارد که تصفیه ناپذیر هستند برای خوراکی از آنها استفاده نمی‌شود و در صنایع بیشتر از آن استفاده می‌کنیم.
  • تفاوتی بین نمک خوراکی و صنعتی وجود دارد که روش استفاده از آن ها می باشد.

 

تفاوت نمک صنعتی و خوراکی

تفاوت استفاده از سنگ نمک خوراکی و صنعتی

تفاوت هایی که بین نمک خوراکی و نمک صنعتی وجود دارد باعث شده که موارد استفاده از آن ها با یکدیگر متفاوت باشند.

نمک صنعتی را برای مصارف پتروشیمی، برای تولید مواد شوینده، برای چرم سازی، برای استفاده از دام ها، برای تولید پلاستیک، برای تولید آب آشامیدنی، برای پرورش دادن دام ها و پرندگان، برای تولید رنگ در نساجی و بسیاری از موارد دیگر که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

نمک خوراکی نسبت به نمک صنعتی بسیار راحت تر تصفیه می شود زیرا درجه خلوص بیشتری دارد. نمک خوراکی حاوی سدیم و کلر است. زمانی که از نمک خوراکی استفاده می کنید به سلامت پوست مو و زیبایی خود کمک خواهید کرد.

کاربرد نمک در صنعت برق

آزمایشگاه های پیشرفته کشف کردند منابع تجدید پذیر مانند نمک می تواند برای ذخیره سازی انرژی به ما کمک زیادی کند. در سیستم های تولید انرژی برق از مخازن بزرگ استفاده می کنند، که در آن نمک را به همراه ضد یخ و دیگر مایعات هیدروکربنی برای تولید و ذخیره سازی انرژی برق استفاده می کنند.

در این سیستم ها انرژی به صورت برق ذخیره می شود آن را به جریان های مجازی هوای گرم و هوای سرد مبدل می‌کند. هوای داغ باعث می شود که نمک درون سیستم گرم شود و هوای سرد باعث می شود که ضد یخ را خنک کند و فضایی مانند یخچال را شبیه سازی می کند. پس از انجام این فرایند دانش علمی مهندسی هوافضا و موتورهای جت برای کمک به بازیابی این انرژی برخاستند.

یک دکمه را فشار می دهند، فرایندی که طی شد را معکوس می‌کنند که باعث می شود هوای گرم به سرد به سمت یکدیگر هجوم بیاورند. این فرآیند باعث ایجاد جریان هوای شدیدی می‌شود و توربین ها را به کار می‌اندازد و می چرخاند و برق را تولید می‌کند. نمک این قابلیت را دارد که انرژی را تا چند روز در خود نگهداری کنند.

به همین دلیل است که شرکت‌هایی که در نیروگاه‌های بادی و پنل‌های خورشیدی، تولید برق می‌کند و می توانند برق را در آنها ذخیره کند. ذخیره سازی برق با کمک گرفتن از نمک مقرون به صرفه‌تر از کمک گرفتن از باتری‌های لیتیوم-یونی است و این پروژه ممکن است در سال‌های آینده به شکل گسترده در کشور رایج شود.

 

کاربرد نمک در صنعت برق

فروش سنگ نمک صنعتی

سنگ نمک صنعتی را به صورت عمده یا فله سفارش می دهند و ممکن است در مقدار تن یا وزن زیادی خریداران آن را سفارش دهند. شرکت ها و مراکز محصولات سنگ نمک، پس از جداسازی و اندازه گیری درجه خلوص و کیفیت سنگ نمک صنعتی، آن را برای فروش در اختیار خریداران قرار می دهند و به صورت عمده به خارج از کشور و یا به خریداران داخل از کشور می فروشند. سنگ نمک صنعتی برای نساجی، تولید مواد شیمیایی، تولید پلاستیک و غیره استفاده می‌شوند.

 

فروش سنگ نمک صنعتی

آیا سنگ نمک صنعتی خوراکی است؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید و بگویید آیا می توان از سنگ نمک صنعتی بر سر سفره ها و به عنوان خوراکی استفاده کرد؟ جواب شما خیر است. نمک صنعتی درجه خلوص کمتری نسبت به نمک خوراکی دارد و فاقد ید است و نمی توان برای خوراکی از آن استفاده کرد.

میزان خلوص در نمک صنعتی و نمک خوراکی تفاوت های زیادی دارد و همین عامل مهم ترین تفاوت در میان این دو نمک است که باعث می‌شود نمک صنعتی را به عنوان خوراکی استفاده نکنیم.

نمک خوراکی میزان خلوص ۹۹% و در نمک صنعتی میزان خلوص ۹۵ درصد است. نمک خوراکی به راحتی پالایش و تصفیه می‌شود و پس از استفاده از آن، بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه و یا مسمومیت را در بدن به وجود نمی‌آورد. نمک صنعتی را به راحتی مورد تصفیه و پالایش نمی‌توان قرارداد و املاح تصفیه ناپذیری در آن وجود دارد.

 

آیا سنگ نمک صنعتی خوراکی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *