مجله نمک درمانی

سوزاندن سنگ نمک

سوزاندن سنگ نمک

نمک و سوزاندن سنگ نمک در حال حاضر از نظر افکارعمومی دارای کاربردهای فراوانی است. با ما همراه باشید تا کمی بیشتر در این باره آگاهی پیدا کنیم.

در واقع، به طور سنتی، اعتقاد بر این است که اگر دایره‌ای از نمک را روی زمین بکشید و داخل آن بایستید، از شما در برابر ارواح شیطانی که از آتش جهنم فرستاده‌اند، محافظت می‌کند. درست مانند خود شعله‌ها، ارواح نمی‌توانند از محیط شور عبور کنند.

سوزاندن سنگ نمک با اسپند

چشم‌زخم یک باور است که از دوران‌های گذشته تا به امروز نسل به نسل ادامه یافته است و در همه زمان‌ها به وجود چشم‌زخم اعتقاد بوده است. پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: “چشم‌زخم یک رویدادی است که نباید آن را انکار کنید.”

بر اساس دستورات دینی برای دوری از چشم‌زخم باید کارهای مختلفی را انجام دهید. برای دفع چشم‌زخم یکی از راه‌هایی که بسیار مفید است سوزاندن است و یا افرادی که بیمار هستند را در معرض سوزاندن چیزهای قرار دهند و در معرض دود ناشی از آن قرار گیرند.

قراردادن بیمار در معرض این دودها یکی از روش‌های درمان در زمان‌های گذشته بود. امروزه هم برخی از مردم برای دفع بیماری‌ها و چشم‌زخم از اسفند استفاده می‌کنند. آتش نمادی از پاکی و تمیزی است و یکی از راه‌های دفع بیماری است. از مهم‌ترین ماده‌هایی که با آتش‌زدن آن و ایجاد دود آن بیمار بهبود می‌یابد اسپند است.

اسپند را همراه با نمک آتش می‌زنند. این ماده از گیاه به وجود می‌آید که دارای بوی مطبوع و خوشایند است و با استشمام بوی آن حس خوبی به اطرافیان منتقل می‌شود. همچنین نمک موجود در اسپند باعث می‌گردد که تمام آلودگی‌ها میکروب‌ها و انرژی‌های منفی از محیط اطراف دفع شوند و انرژی مثبت را در محیط پخش می‌کند.

دعا و طلسم نمک برای جدایی

برخی از طلسم‌ها و دعانویسی‌ها با کمک نمک از زمان‌های قدیم تا به امروز در بین مردم رایج بوده است. در کتاب مقدس مسیحیان نمک نمادی از نفرین و لعنت الهی است و هم به معنی رحمت و کرامت الهی است.

درگذشته افرادی وجود داشتند که به کمک نمک اوراد اجنه را دفع می‌کردند. کسانی بودند که با کمک نمک مردم را از طلسم آزاد می‌کردند و از نمک برای جنگیدن بر علیه شیطان، اهریمنان و دیوان و ساحران و افسونگران استفاده می‌کردند.

باورهای مردم در مورد نمک

  • نمک اگر روی سطحی بریزد، باعث ایجاد بدبختی می‌شود.
  • اگر نمک را بسوزانند، انسان را در مقابل طوفان حمایت می‌کنند.
  • بر اساس باورهای سنتی بر سر سفره هفت‌سین نمک کوبیده قرار می‌دهند که باعث ایجاد برکت در آن سال شود.
  • مردم بر این باورند که اگر نمک را از دریاچه بردارید و همراه زن حامله قرار دهید زایمان او راحت‌تر می‌شود.
  • از نان‌ونمک برای گره‌گشایی مشکلات استفاده می‌کنند. به‌گونه‌ای که روی نان نمک می‌زنند و آن را مچاله می‌کنند. به دختر یا پسربچه و یا بزرگسال می‌دهند تا در نزدیکی دیوار کوچه بگذارد. بدون آنکه به آن دوباره دست بزند و یا به آن طرف نگاه کند و به‌سوی خانه بازگردد. این کار برای افزایش رزق‌وروزی آن‌ها است.
  • برخی افراد از طریق این عقاید مردم دعا و طلسم با نمک را درست می‌کنند و کاروکاسبی راه انداختند.
  • درست‌کردن دعا با نمک به کلاه کودک آن را می‌آویزند و یا بازویش می‌بندد تا از چشم‌زخم دور بماند.
  •  دعا از طریق نمک درست می‌کنند و به شاخه‌های درختان در باغ‌ها آویزان تا باغشان از چشم‌زخم دور بماند.

نکته

در بین همه مردم جهان نمک نماد حرمت و ارزش است و دارای خاصیت درمانی و حتی جادویی است. ازطرفی نمک مهریه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها است که خداوند در هنگام عروسی حضرت فاطمه با حضرت علی این مهریه را به او اعطا کرد.

دسته‌بندی باورها در مورد نمک

در طی قرن‌ها، باورهای مردم درباره نمک به چند دسته تقسیم شد:

باور به دفع چشم‌زخم و باطل کننده طلسم و جادو و نیروهای شر

 گره‌گشای مشکلات و دفع نیازهای مادی و معنوی

عقاید ادیان مختلف در مورد نمک و سوزاندن سنگ نمک

یکی از دلایلی که این خرافات تا این حد بادوام و گسترده بوده است این است که نمک از دیرباز جایگاه مهمی در ادیان بسیاری از فرهنگ‌ها داشته است.

در قربانی‌های برهمنی و در طول جشن‌هایی که سامی‌ها و همچنین یونانی‌ها در زمان ماه نو برگزار می‌کردند، نمک به آتش می‌ریزند تا صداهای ترقه ایجاد کند.

مصریان، یونانیان و رومیان باستان خدایان را با تقدیم نمک می‌خواندند. برخی تصور می‌کنند که این منشأ آب مقدس در مسیحیت است.

در اساطیر آزتک، Huixtocihuatl یک الهه باروری بود که بر نمک و آب‌شور ریاست می‌کرد.

نمک در هندوئیسم ماده‌ای خوشایند است و در مراسمی مانند گرم‌کردن خانه و عروسی استفاده می‌کنند.

در آیین جین، تقدیم برنج خام با مقداری نمک به معنای ارادت است و قبل از دفن، نمک روی بقایای سوخته فرد می‌پاشند.

اعتقاد بر این است که نمک در سنت بودایی ماهایانا ارواح شیطانی را دفع می‌کند و پس از مراسم خاک‌سپاری، نمک را روی شانه چپ می‌ریزند تا از ورود ارواح شیطانی به خانه جلوگیری کنند.

در آیین شینتو، نمک مکان‌ها را تصفیه می‌کند و مردم و انبوهی از نمک را در ظروف در ورودی کسب‌وکارها قرار می‌دهند تا بدی‌ها را دفع کنند و حامیان را جذب کنند.

در ادیان مختلف همچنین در مورد سوزاندن سنگ نمک مطالبی مطرح کرده اند که برای اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها می توانید به اعتقادات این ادیان مراجعه کنید.

سی و پنج آیه نمک در عهد عتیق، ذکر شده است، نمونه‌هایی از آنها عبارت‌اند از:

همسر لوط هنگامی که به سدوم و عموره نگاه کرد، به ستون نمک تبدیل گردید درحالی‌که آنها نابود شده بودند.

زمانی که قاضی ابی ملک شکیم را ویران کرد،می‌گویند که «بر آن نمک‌پاشید»

در کتاب ایوب از نمک به‌عنوان چاشنی یاد کرده‌اند. «آیا چیز ناخوشایند را می‌توان بدون نمک خورد یا در سفیده تخم‌مرغ طعمی دارد؟»

در عهد جدید، شش آیه به نمک اشاره می‌کند، نمونه‌هایی از آنها عبارت‌اند از:

عیسی در موعظه روی کوه از پیروان به‌عنوان «نمک زمین» یادکرد.

پولس رسول مسیحیان را تشویق کرد که “گفتگوی شما همیشه سرشار از فیض و مزه‌دار باشد”

در آیین کاتولیک:

نمک در مراسم توده تریدنتین اجباری است. نمک سومین مورد (که شامل جن‌گیری است) از مراسم وقف سلتیک یا آیین گالیکن است که در تقدیس کلیسا به کار می‌رود. ممکن است در آئین قدس «جایی که مرسوم است» آن را به آب اضافه کنند.

در دین یهود توصیه می‌کنند که هنگام کیدوش برای شبات، یا نان نمکی بخورند یا در صورت نمک نان به نان نمک اضافه کنند. رسم بر این است که پس از کیدوش هنگام رد کردن نان از دور سفره، مقداری نمک روی نان می‌پاشند یا نان را در کمی نمک فرو می‌کنند. یهودیان برای حفظ عهد بین قوم خود و خدا، نان سبت را در نمک فرو می‌کنند.

در ویکا، نمادی از عنصر زمین است. همچنین منطقه‌ای از انرژی مضر و منفی را پاک می‌کند. در بیشتر محراب‌ها یک ظرف نمک و یکی از آب است و در بسیاری از مراسم از نمک استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *