مجله نمک درمانی

نمک دریا بهتر است یا سنگ نمک

همان‌طور که می‌دانید انواع نمک در بازار موجود است که افراد همواره به دنبال بهترین و مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین‌ها هستند به همین خاطر تا می‌توانند پرس‌وجو می‌کنند و از افراد آگاه می‌خواهند که آن‌ها را راهنمایی کند، آیا با وجود تنوعی که در میان نمک‌ها وجود دارد می‌توان یکی را انتخاب کرد؟ نمک دریا یا سنگ نمک. کدام یک بهتر است؟

اصلاً بهترین نوع نمک کدام است. بهتر است بدانید که اکنون در میان رقابت سخت نمک‌ها دو نمونه نمک که کیفیت بالاتر و محبوبیت بیش‌تری دارند این دو دسته هستند البته که هرکدام از آن‌ها خواص و مزایای ویژه‌ای دارند که برای بهره‌مندی از آن‌ها باید به طور مداوم و در اندازه مشخص استفاده شوند.

اما دقیقاً کدام از آن‌ها بهتر است؟ در ادامه در مورد هر یک به طور کامل توضیح داده‌ایم تا بتوانید انتخاب درست و دقیقی داشته باشید.

سنگ نمک چیست؟

در مقاله‌ای دیگر به طور کامل به این که سنگ نمک چیست و چگونه شکل می‌گیرد، پرداخته‌ایم. در این جا تنها به‌صورت مختصر آن را توضیح می‌دهیم. سنگ نمک که تحت عنوان هالیت هم شناخته می‌شود، سدیم کلرید است. آن را از سنگ‌های نمکی استخراج می‌کنند که به طور طبیعی معمولاً در نزدیکی اقیانوس و سایر آب‌های نمک‌دار، وجود دارند. سنگ نمک اغلب برای جاده‌های یخ‌زده و یخ‌زدایی، برای تهیه بستنی و برای نرم‌کننده‌های آب استفاده می‌شود. سنگ نمک دفع‌کننده سیگنال‌های منفی و جذب‌کننده انرژی‌های مثبت است، از سنگ نمک در دیزاین خانه هم استفاده می‌شود.

نمک دریا

این نوع نمک دقیقاً همان چیزی است که شما می‌شنوید و به نظر می‌رسد. نمک از دریا! نمک دریا به اجازه دادن به آب دریا به‌منظور تبخیر، برداشت می‌شود. زمانی که آب دریا تبخیر کند، چیزی که باقی می‌ماند نمک دریا است.

برخی از نمک دریا از دریاچه ارومیه استخراج می‌شود که بزرگ‌ترین منبع تولید نمک دریا است نمک دریا از نمونه‌های پرفایده‌ای است که برای ماساژدرمانی و یوگا و حتی به‌عنوان خوراکی هم استفاده می‌شود.

وجود نمک دریا نه‌تنها غذا را خوش مزه می‌کند بلکه باعث می‌شود بدن شما عناصر ضروری را دریافت کند. از دیگر مزایای نمک دریا می‌توان به تمیز و براق‌کننده بودن آن اشاره نمود.

چه تفاوت‌هایی بین سنگ نمک و نمک دریا وجود دارند؟

آیا سنگ نمک و نمک دریا یکی هستند؟ از نظر ساختاری و شیمیایی، این دو یکسان هستند. تنها تفاوت در نحوه‌ی جمع‌آوری آنهاست. سنگ نمک به‌سادگی نمکی است که در اقیانوس وجود داشته و در حال حاضر به یک سنگ تبدیل شده است. درحالی‌که نمک دریا از اقیانوس بعد از تبخیر آب به دست می‌آید.

هم سنگ نمک و هم نمک دریا معمولاً در مقایسه بانمک یددار معمولی دردانه‌های درشت‌تری فروخته می‌شوند. این بافت درشت از منظر آشپزی می‌تواند یک لمس خوب باشد، زمانی که می‌خواهید روی یک غذای پخته شده نمک اضافه کنید، یا حتی کمی کرانچ یا بافت اضافه کنید!

نمک دریا را انتخاب کنیم یا سنگ نمک؟

شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در بین این دو دسته نمک وجود دارد. برای مثال هم سنگ نمک و هم نمک دریا حاوی مواد معدنی مختلفی هستند. از جمله این مواد معدنی می‌توان به روی، مس، آهن، منگنز، پتاسیم، کلسیم و مس هستند. بااین‌حال میزان مواد معدنی دریافتی بدن شما از این نمک‌ها خیلی کم خواهد بود. وجود مواد معدنی که در نمک دریا  و یا سنگ نمک وجود دارد، باعث نمی‌شود الزاماً برای شما مفیدتر باشد.

نمک معمولی و نمک یددار از نمک استخراج شده از معادن یا آب اقیانوس هم به دست می‌آید. اما عناصر کمیابی که در آنها است و بیشتر مواد معدنی را از ساختارشان حذف می‌کنند و بیشتری میزان ترکیبات را کلر و سدیم، شکل خواهد داد.

تفاوت‌های اساسی| کدام یک بهتر است؟

نمک دریا طعم شور و پیچیدگی بیشتری نسبت به سنگ نمک دارد زیرا حاوی برخی از مواد معدنی اقیانوس است. طی تحقیقاتی که در حدود 120 متخصص تغذیه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که نمک دریا برای سلامتی مفیدتر و سالم‌تر از سنگ نمک است. این به این دلیل است که نمک دریا همان چیزی است که وقتی آب اقیانوس در مقابل خورشید قرار می‌گیرد تا خشک شود، دریافت می‌کنیم. آب تبخیر می‌شود و مواد معدنی مختلفی را در نمک جامد باقی می‌گذارد. این مواد معدنی دلیل سالم‌تر بودن آن هستند.

از طرفی دیگر از طرف دیگر سنگ نمک قبلاً به شکل جامد یافت می‌شود و به‌سادگی استخراج می‌شود. این نوع نمک به نام هالیت نیز شناخته می‌شود و اغلب به‌صورت کریستال‌های بزرگ‌تر یا بافت درشت‌تری دارد. سنگ نمک در درجه اول برای تکنیک‌های مختلف آشپزخانه مانند ایجاد پوسته روی ظرف یا برای تهیه بستنی استفاده می‌شود. اگر سنگ نمک تا بافت کوچک‌تری آسیاب شود، هنوز دقیقاً شبیه نمک دریا نیست. چیزی که در عوض به دست می‌آورید بیشتر شبیه نمک سفره است.

دیگر تفاوت‌ها

نمک دریا نسبت به سنگ نمک ریزتر است و نسبت به آن هم پرکاربردتر است. می‌توان از آن برای همان کاربردها و تکنیک‌های آشپزخانه مانند سنگ نمک استفاده کرد. اما اندازه‌ی ریزتر آن ممکن است مانع از آن باشند که به‌اندازه سنگ نمک به کار آید.

نمک دریا نسبت به سنگ نمک قیمت بیشتری دارد؛ بنابراین استفاده از سنگ نمک برای تهیه‌ی یک غذا معمولاً به‌صرفه‌تر است، مخصوصاً زمانی که حجم زیادی از نمک استفاده شود.

نتیجه گیری

به‌طورکلی هرچند نوع نمکی هم که در دسترس باشد، همه‌ی آنها یک ساختار پایه دارند و دیگر ویژگی‌هایی که دارند، ناشی از مواد معدنی و ناخالصی‌هایی است که به آنها افزوده شده است. اگر سنگ نمک را انتخاب می‌کنید، این ناخالصی‌ها نسبت به نمک دریا کمتر است. سنگ نمک درشت‌دانه‌تر بوده و کاربردهای محدودی دارد. نمک دریا ریزدانه‌تر است و علاوه بر کاربردهایی که سنگ نمک دارند می‌تواند طیف وسیع‌تری از کاربردها را داشته باشد.

قیمت بالاتر نمک دریا شاید یک مانع برای خرید آن باشد اما مواد معدنی زیادی که دارد می‌تواند این قیمت بالا را جبران کند. هر نوع نمکی را مصرف می‌کنید، زیاده‌روی نکنید. نمک در صورتی می‌تواند برای بدن شما مفید باشد که به‌اندازه و اصولی به کار رود. زیاده‌روی در آن مضراتی دارد که می‌تواند عواقب زیادی برای مصرف‌کننده داشته باشد.