مجله نمک درمانی

معدن نمک آبی

معدن نمک آبی

معدن نمک آبی در ایران کجاست؟

سنگ نمک آبی در شهرهای مختلفی از ایران یافت شده اند. این سنگ نمک ها به صورت رگه دار دیده شدند. پس از برداشت از این سنگ نمک و نمونه گیری از آن مشاهده شده که این سنگ نمک ها رگه دار برای خوراکی نمی توانند استفاده شوند و مورد توجه قرار نگرفته اند.

در ایران سنگ نمک آبی بیشتر در دو مکان به نام‌ های گرمسار و سمنان دیده شده است. اگر از ایران سنگ نمک آبی به دیگر کشورها برای صادرات انجام شود، از سنگ نمک آبی گرمسار و سمنان آن صادر را انجام می دهند. در سمنان سنگ نمک هایی آبی رنگ که دارای رگه هستند، یافت شده‌اند. در بررسی سنگ نمک ، نوع سنگ نمک بسیار مهم است.

در ساختار سنگ نمک آبی سمنان حالت شکری وجود دارد و این سنگ نمک ها حالت بلوری ندارند. از اینرو برای خوراکی نمی توان از آن ها استفاده کرد. یکی از مشخصه های استفاده از سنگ نمک برای خوراک این است که حالت بلوری داشته باشد. اگر به ظاهر و ساختار سنگ نمک آبی دقت کنید، دارای ساختاری شکر مانند و فاقد دانه های بلوری و کریستالی است.

 

معدن نمک آبی در ایران کجاست؟

سنگ نمک گرمسار

برای صادرات سنگ نمک آبی از ایران سنگ نمک گرمسار صادر می کنند و در خارج از مرزهای ایران این سنگ نمک بسیار پرطرفدار است. سنگ نمک گرمسار دارای حالت بلوری است و مقدار زیادی پتاسیم را درون خود جای کرده است. پتاسیم موجود در سنگ نمک آبی گرمسار باعث می شود که باعث شادی و نشاط شود و طعم این سنگ نمک را بی نظیر می کند.

به این نکته باید دقت داشت که سنگ نمک آبی بیشتر آن آبی رنگ است و بقیه آن به رنگ سفید می ماند. در هر معدن که سنگ نمک آبی از آن استخراج می شود رنگ های سنگ نمک ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند و برخی از این سنگ نمک ها آبی یا بنفش باشد. سنگ نمک آبی گرمسار به مقدار کم یافت می شود و برای صادر کردن آن باید احتیاط کامل را به کار گرفت که کشور صادر کننده یعنی ایران با کمبود آن مواجه نشود .

از طرفی می توان گفت سنگ نمک آبی در ایران به عنوان یک گوهر نمکی از یاد می شود، که بلورهای آن ممکن است میلیون ها سال پیش در دریا تشکیل شده باشند.

سنگ نمک آبی ممکن است به رنگ یاقوت کبود یافت شود و از تبخیر دریاها و دریاچه های داخلی تشکیل شود. گفته می شود که سنگ نمک آبی ممکن است در زمان انقراض دایناسورها به وجود آمده باشند.

 

سنگ نمک گرمسار

علت رنگ آبی سنگ نمک

دلیل رنگ آبی سنگ نمک این است که میلیون ها سال پیش صفحات قاره ها به حرکت در می آمدند و رسوبات نمکی را تحت فشار زیادی قرار می دادند، باعث ایجاد تغییر در ساختار بلوری سنگ نمک می‌شدند که باعث میشد ماده معدنی پتاسیم کلرید در شبکه بلوری قرار گیرد.

این ترکیبات به رنگ صورتی یا زرد هستند اما به دلیل وجود فشار زیاد شبکه بلوری جابجا شدند. زمانی که به بلورهای نمکنورن می‌افتد این نور به شکل خاص شکسته می شود و به نظر می رسد که نمک آبی رنگ است. سنگ نمک آبی ایران سرشار از مواد مغذی است و دارای منیزیم، کلسیم و پتاسیم آهنی می باشد.

سنگ نمک آبی به دلیل داشتن پتاسیم بالا طعم شور شدیدی دارد و همین خاصیت نت های قوی و تقریباً لیمویی آن خاصیت اسیدی غذا را کم می کند. سنگ نمک آبی نمک بسیار خشکی است و در آسیاب به راحتی می توان آن را قرارداد.

سنگ نمک آبی یک نوع مواد معدنی طبیعی ارزشمند است که به عنوان یک چاشنی قوی برای طعم ماهی، سالاد، گوجه فرنگی، سس گوجه خانگی و طیف وسیعی از غذاهای روزانه قابل استفاده است.

از سنگ نمک آبی در تزیینات و ساخت ظروف هم استفاده می کنند. از سنگ نمک آبی برای پخت و پز بهتر است استفاده نکنید زیرا خاصیت و طعم خود را از دست می دهد. بهتر است برای استفاده از سنگ نمک آبی آن را بر روی زبان بگذارید تا از طریق بزاق جذب بدن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *