مجله نمک درمانی

نمک درمانی یا هالوتراپی

نمک درمانی یا هالوتراپی

امروزه به دلایل گوناگون هر فردی دچار درد های بسیاری می باشد که این نوع درد ها بسیار برای افراد آزار دهنده است.  به همین دلیل همه به دنبال راهی می باشند که بتوانند از این نوع درد ها رهایی یابند امروزه از روشی بسیار کاربردی و موثر در کاهش درد های افراد استفاده می شود که این نوع درمان هالوتراپی نام دارد.

این روش درمانی با توجه به نتایج خاصی  که به همراه دارد بسیاری از افراد به صورت گسترده از آن استفاده می نمایند. حال ممکن است شما بارها اسم این روش درمانی را شنیده باشید ولی از نحوه انجام این درمان و یا خواص آن آگاه نباشید که ما در این مقاله قصد داریم شما را با تمامی جزئیات این روش درمانی آشنا کنیم.

هالو تراپی یا نمک درمانی چیست؟

همه ی شما از خواص منحصر به فرد نمک آگاه هستید و مطمعنا در طول زندگی خود برای درمان بعضی از درد ها از نمک استفاده کرده اید.

 حال روشی فوق العاده برای بهره گیری از خواص نمک ایجاد شده است که شما با استفاده از این روش درمانی می توانید تا حدود زیادی درد های خود را تسکین و بهبود بخشید. هالوتراپی با توجه به خواص زیادی که در زمینه بهبود درد های تنفسی، پوستی …. دارد باعث شده از آن به عنوان یک روش درمانی فوق العاده استفاده شود هالوتراپی روش های مختلفی دارد و برای درد های مختلفی انجام می شود که در ادامه قصد داریم شما را با روش های انجام فرایند نمک درمانی یا همان هالو تراپی آشنا کنیم.

نمک درمانی یا هالوتراپی

روش های انجام هالوتراپی

معمولا فرآیند هالوتراپی در دو روش انجام می شود که شامل هالو تراپی خشک و مرطوب می باشد. که کلینیک های درمانی این دو روش را در اختیار افراد قرار می دهند.

هالوتراپی خشک

 در این روش محیطی به دور از هرگونه رطوبت طراحی می شود  و معمولا دمای این محیط حدود ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که نمک چگونه در این محیط قرار می گیرد؟ پودر نمک توسط دستگاه هالوژنراتور در محیط اسپری می شود. دستگاه هالوژنراتور در اندازه های مختلفی طراحی می شود که معمولا محیط های بزرگتر به دستگاه های هالوژنراتور بزرگ تری نیاز دارند و در محیط های کوچکتر از دستگاه های کوچکتری برای پخش کردن نمک در محیط استفاده می شود. نام این اتاق های نمکی هالوکمپلکس می باشد کف و دیواره های این اتاق نمکی می باشند و یک دستگاه هالوژنراتور در این اتاق ها قرار دارد.

 با توجه به این که طراحی این اتاق در بهبود وضعیت روحی افراد نقش زیادی دارد لازم می باشد که این اتاق ها از طراحی خاصی برخودار باشند. یک نوع روش دیگر در نمک درمانی خشک وجود دارد که در  این روش از دستگاه هالوژنراتور استفاده نمی شود بلکه از سنگ های نمکی یا برای مثال از نمک هیمالیا استفاده می شود این نوع سنگ ها در کف و یا سقف اتاق ها قرار می گیرند.

 دست زدن به سنگ های نمکی و یا راه رفتن در این اتاق سبب می شود تا سنگ ها پراکنده شوند و به عبارتی به ذرات کوچکتر تبدیل شوند این دو روش از نظر درمانی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هردو تاثیرات بسیاری در درمان افراد دارند اما تنها فرقی که در این دو روش وجود دارد این است که در اتاق نمکی فعال از دستگاه هالوژنراتور استفاده می شود ولی در اتاق نمکی منفعل از سنگ های نمکی خالص استفاده می شود.

روش مرطوب

  یکی دیگر از روش های بهره گیری از خواص درمانی نمک روش مرطوب می باشد در این نوع نمک درمانی از روش های قدیمی مانند قرقره نمک استفاده می شود که این از قدیم نیز یک روش درمانی برای رهایی از سرفه و مشکلات تنفسی به شمار می آید. همچنین در این روش برای کاهش درد کمر و سیاتیک و همچین درمان درد ها روماتیمی می توان از حوض های که در آن نمک وجود دارد شنا کرد و یا از دوش های آب نمک استفاده کرد که همه ی این موارد در کاهش درد تاثیر به سزایی دارند.

 البته توصیه می شود افرادی که دچار ناراحتی های تنفسی می باشند از این نوع روش ها استفاده نکند زیرا برای آن ها چندان فواید خاصی ندارد و علاوه بر آن باعث تنگی نفس و سرفه های مکرر نیز می شود.

نمک درمانی یا هالوتراپی

کاربرد های نمک درمانی

نمک درمانی یا هالوتراپی همان گونه که گفته شد دارای خواص زیادی برای افراد می باشد که از جمله فواید و کاربرد های این روش می توان به درمان مشکلات تنفسی، درمان مشکلات پوستی، درمان پا درد، کمر درد و…. اشاره کرد.

نمک درمانی با توجه به خاصیت ضد التهابی که دارد برای درمان عفونت نیز موثر می باشد. همچنین این روش در کاهش سرفه، کاهش گرفتگی بینی و گلو، درمان آنفولانزا و همچنین برای درمان سینوزیت مفید می باشد.

علاوه بر تمامی این موارد هالوتراپی روشی بسیار موثر در کاهش مشکلات پوستی می باشد و برا درمان جوش و آکنه، جوش های چرکی و همچنین خشکی پوست بسیار مفید است. این روش با توجه به اینکه نمک هیچ ضرری برای پوست ندارد و بسیار نیز مفید می باشد به گفته متخصصان روشی کاملا فوق العاده جهت بهبود وضعیت پوستی می باشد.

عوارض نمک درمانی یا هالوتراپی

در برخی موارد ممکن است چشم های فرد دچار قرمزی و التهاب شود که این امر کاملا عادی می باشد و بخاطر قرار گرفتن در محیط خشک و نمکی می باشد که این مورد را می توان به عنوان عوارض نمک درمانی بیان کرد. همچنین خروج ترشحات از داخل بینی و گلو از عوارض نمک درمانی است البته با توجه تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته این امر از موارد تاثیر گذاری نمک درمانی می باشد.

در برخی موارد نیز فرد دچار سر درد و خستگی می شود که این سر درد و خستگی پس از یک استراحت کوتاه مدت از بین می رود پس این موارد جزئی را نمی توان به عنوان عوارض نمک درمانی محسوب کرد. به طور کلی نمک درمانی یک روش کاملا موثر در کاهش انواع درد ها می باشد و شامل عوارض خاصی نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *