مجله نمک درمانی

انواع اتاق نمک

انواع اتاق نمک - طراحی و ساخت و معرفی کاربردهای آن‌ها

اتاق نمک یک فضای بسته طبیعی است که شرایط و ویژگی‌های غار نمک را دارد. آجر نمک‌های موجود در اتاق نمک با یونیزه کردن هوای اتاق نمک حس بودن در غارهای نمک طبیعی را برای انسان تداعی می‌کند. امروزه انواع اتاق نمک در ابعاد مختلف طراحی می‌شوند و برای کاربردهای مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از اتاق نمک می‌توان در هتل‌ها، مراکز گردشگری، محیط‌های ورزشی، سالن‌های یوگا، تفریحگاه‌ها، ویلاها، برج‌ها، ساختمان‌های تجاری و مسکونی و… استفاده کرد. با توجه به این‌که امروزه انواع اتاق نمک جایگاه ویژه‌ای در بین مردم پیداکرده و موردتوجه زیادی قرارگرفته است در این مطلب به معرفی انواع اتاق نمک می‌پردازیم. در ادامه با داکوسالت همراه باشید.

غارنمک پودری یا پودری کلینیکال

یکی از انواع اتاق نمک، اتاق نمک پودری است. دیواره‌های این اتاق‌ها از ترکیب پودر نمک و چسب نمک مخصوص پوشانده می‌شود. اتاق نمک پودری را می‌توان روی دیواره‌های صاف یا خم نیز اجرا کرد. اتاق نمک پودری بهترین گزینه برای کلینیک‌های درمانی و کلینیک‌های زیبایی است. قرار گرفتن در اتاق نمک در پاکیزگی پوست، رفع عرق و دفع مواد سمی از بدن، برطرف شدن خشکی پوست، نرمی‌ و ارتجاع آن بسیار مؤثر است. افراد فعال در این حوزه‌های زیبایی می‌توانند با ساخت اتاق نمک پودری در مجموعه خود، خدمات درمانی و زیبایی ارزشمندی را به مشتریان ارائه بدهند.

غار نمک یکی از انواع اتاق نمک

غار نمک یکی از انواع اتاق نمک است که به حالت غار طبیعی ساخته‌شده است. برخی از افراد ممکن است به‌اشتباه فکر کنند نمک درمانی پدیده نسبتاً جدیدی است، درحالی‌که استفاده از خواص نمک سابقه بسیار طولانی دارد. یونانیان باستان از تأثیرات مثبت و بسیار شگرف معادن نمک و غارهای نمکی به‌خوبی آگاه بودند و از غارهای نمک طبیعی برای درمان بیماری‌های تنفسی و همچنین بهبود بیماری‌های روانی بهره می‌جستند؛ زیرا آن‌ها دریافته بودند افرادی که در معادن نمک مشغول به کار هستند به بیماری‌های تنفسی مبتلا نمی‌شوند. با توجه به این‌که امروزه دسترسی به غارهای نمک طبیعی برای همه امکان‌پذیر نیست، اتاق نمک مصنوعی با همان خواص غار نمک طبیعی ساخته می‌شود.

ازآنجایی‌که تأثیر غار نمک در درمان بسیاری از بیماری‌‎های مزمن و آلرژی به‌صورت علمی به اثبات رسیده است. امروزه در سراسر دنیا طراحی و ساخت اتاق نمک به یکی از مشاغل بسیار محبوب تبدیل‌شده است. غار نمک در دو نوع پودری، آجر نمک و صخره‌ای ساخته می‌شود. در غارنمک صخره، از قلوه‌سنگ‌ها برای ایجاد حالت صخره داخل غار استفاده می‌شود که جلوه بصری بسیار زیبایی دارد.

اجزای یک غار نمکی

عناصر اصلی در غار نمک شامل پوشش دیوارها و سقف‌ها با سنگ‌های نمک، کاشی‌ها و آجرها و کف‌ها با کریستال‌های نمک است. بعضی اوقات هم به یک راهرو آجری برای افرادی که از صندلی‌های چرخ‌دار استفاده می‌کنند.

در غارهای نمکی دو جز اصلی وجود دارد. یکی آبشار آب که بخار و یا غبار آب‌نمک تولید می‌کند و دیگری هالوژنراتور است که ذرات نمک را در هوا پخش می‌کند.

علاوه بر اجزایی که نام بردیم و به نمک درمانی خشک و تر بازمی‌گردد، یک سری وسایل دیگر برای تزئین محیط داخلی و ایجاد آرامش نیاز است. مثلاً می‌توان از یک نورپردازی دقیق و با جزئیات استفاده کرد و یا از بلندگوها برای پخش موسیقی‌های آرامش‌بخش استفاده کرد. هم چنین می‌توان نورگیر، دودکش نمکی، نیمکت نمک، میز و محوطة بازی کودکان هم به آن اضافه کنید.

انواع اتاق نمک - طراحی و ساخت و معرفی کاربردهای آن‌ها

اتاق نمک با آجرنمک

یکی از انواع اتاق نمک با استفاده از آجر نمک ساخته می‌شود. آجر نمک ابعاد و ضخامت‌های مختلفی دارند که با توجه با نوع کاربری اتاق نمک در اتاق نمک به کار می‌روند. این اتاق‌ها امروزه توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب کرده است و این اتاق‌ها پذیرای افرادی است که به نمک درمانی علاقه‌مند هستند. متریال‌های مورداستفاده در اتاق نمک باید بسیار باکیفیت باشند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که امروزه اتاق نمک در کنار اثرات درمانی که دارند نوعی دکوراسیون داخلی نیز محسوب می‌شوند. رنگ آجر نمک و نورپردازی مناسب از مهم‌ترین نکاتی که است که در ظاهر اتاق نمک تأثیر به سزایی دارد. به همین دلیل طراحی و ساخت اتاق نمک باید توسط تیم حرفه‌ای انجام شود.

برای ساخت انواع اتاق نمک ساده محدودیتی به لحاظ ابعادی وجود ندارد. به عبارتی امکان ساخت آن در اتاق‌­های بسیار کوچک (6 مترمربعی) نیز وجود دارد. ازجمله مصالح و تجهیزات رایج در این اتاق‌­ها می‌­توان به آجر نمکی، تزئینات نمکی و چراغ نمکی اشاره کرد. امکان تغییر مصالح مطابق با منابع مالی متقاضی وجود دارد. به همین دلیل با هرگونه وضعیت مالی می‌­توان برای ساخت آن اقدام کرد.

اتاق نمک با آجر نمک را می‌توان یک سازه مدرن نمکی به شمار آورد. اتاق نمک با استفاده از آجر نمک ساخته می‌شود. آجر نمک ابعاد و ضخامت‌های مختلفی دارند که با توجه با نوع کاربری اتاق نمک در اتاق نمک به کار می‌روند.

غار نمک بهتر است یا اتاق نمک؟

هر دوی این سازه‌های نمکی، عملکردی یکسان دارند. تنها تفاوت در این است که در غارهای نمکی از عناصر سنتی و روستایی بیشتری استفاده می‌کنند. مثلاً از تخته‌سنگ‌های نمکی به‌جای دیوار و کاشی‌هایی که در اتاق نمک، استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو این است که غارهای نمکی چون از تخته‌سنگ برای ساخت آن استفاده می‌کنند، نیازمند آن است که یک محوطه یا اتاق با فضای بیشتری، برای ساخت نیاز دارد.

یک سری نکات پیش از ساخت اتاق نمک یا غار نمک که باید بدانید

  • اجاره یک مکان برای ساخت سازه نمکی راه‌حل مقرون‌به‌صرفه‌تر است. ا این کار شما می‌توانید هرزمان که قرارداد شما به اتمام برسد با جابه‌جاکردن غار نمکی یا اتاق نمکی خود، به‌راحتی به یک جای دیگر نقل‌مکان کنید
  • از قالب‌های ازپیش‌ساخته شده استفاده کنید. این قاب‌ها به‌صورت نیمه آماده هستند و شما می‌توانید به‌راحتی و با سرعت بیشتر آنها را سر هم کنید و سریع‌تر کار خود را پیش ببرید.
  • سقف اتاق نمک به چه صورت باشد بهتر است؟ اگر ارتفاع سقف شما بیشتر باشد، بهتر است اما اگر به هر دلیلی این شرایط بری شما فراهم نیست، مشکلی نیست. از سقف‌های کوتاه استفاده کنید.
  • پی و پایه ایده‌آل برای یک سازه نمکی، استفاده از کف بتنی است. علت آن این است که چون حجم بالایی از نمک را به کار می‌برید، وزن آن سنگین می‌شود و پایه بتنی، امنیت سازه را بیشتر می‌کند.
  • برای ساخت اتاق نمک خود نیازی به مجوز ندارید. تنها زمانی احتیاج به مجوز دارید که در طراحی ساختمان تغییراتی ایجاد کنید.

ساخت انواع اتاق نمک

فرایند ساخت انواع اتاق نمک به طور متوسط بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد که البته بستگی به ابعاد و فاکتور‌های دیگر دارد. مجموعه داکوسالت تنها مرکز تخصصی ساخت انواع اتاق نمک در ایران با بهره‌گیری از معماران، طراحان، مهندسین، مشاورین و متخصصین مجرب، خدمات ساخت انواع سازه‌های نمکی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. هدف این مجموعه با تکیه بر پایه تجارب چندساله طراحی‌های متمایز، متنوع، زیبا و کاربردی انواع اتاق نمک در سطح استانداردهای جهانی است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان پشتیبان مجموعه در ارتباط باشید و تمام سؤالات خود را در ارتباط با ساخت انواع اتاق نمک در ایران بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *