مجله نمک درمانی

خواص و فواید نمک

نمک و خواص آن

برای آن که خواص نمک را شرح دهیم یا در مورد فواید نمک مواردی را بیان کنیم، بهتر است با خود این ماده آشنا شویم. کلرید سدیم (NaCl)،یا همان نمک، ماده معدنی است که از اهمیت زیادی برای سلامت انسان و حیوانات و همچنین برای صنعت برخوردار است؛ و به شکل معدنی شکل هالیت یا سنگ نمک، گاهی نمک معمولی نامیده می‌شود تا آن را از دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی به نام نمک متمایز کند.

این ماده معدنی برای سلامتی افراد و حیوانات بسیار ضروری است که به‌صورت جهانی به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود و دارای دانه‌های ریز و خلوص بالایی است. نه‌تنها برای سلامتی بدن مفید است بلکه مقداری از آن برای بدن ضروری است. این یعنی این که شما حتماً باید مقدار مشخصی نمک استفاده کنید. برای مثال مواردی مانند گرفتگی عضله‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که فرد در حین انجام فعالیت‌های ورزشی از طریق عرق کردن، مقداری از نمک بدن خود را ازدست‌داده است و این گرفتگی هم به همین دلیل اتفاق است.

نوع خاصی از نمک یا نمک یددار – یعنی نمکی که مقدار کمی یدید پتاسیم به آن اضافه‌شده است – به طور گسترده در مناطقی که ید در رژیم غذایی باید کم باشد از آن استفاده می‌کنند، کمبودی که می‌تواند باعث تورم غده تیروئید شود که معمولاً گواتر نامیده می‌شود. دام‌ها نیز به نمک احتیاج دارند و اغلب در تکه‌های جامد در دسترس است. بیشتر نمکی که به بدن انسان وارد می‌شود از طریق غذاها بود و تنها مقدار کمی از آن از طریق آب به او می‌رسد.

خواص نمک

ازآنجاکه کلرید سدیم (نمک) چندین عملکرد مهم در بدن دارد، برای حفظ سلامت لازم است آن را همراه با غذاها مصرف کنید. برخی از مردم ادعا می‌کنند که به‌ویژه نمک دریا دارای چندین مزیت اضافی است. بااین‌حال، بیشتر این موارد در تحقیقات علمی کاملاً ثابت نشده است. استفاده از نمک در همه مراحل زندگی دیده می‌شود و شما هر جا را نگاه کنید ردپایی از نمک را خواهید دید.

زیاده‌روی در مصرف هر چیزی هم باعث می‌شود نه‌تنها خاصیتی که دارد به بدن نرسد، بلکه مضراتی هم داشته باشد. در این مقاله ما خواص نمک را شرح داده‌ایم اما سعی کنید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و به مقدار کافی آن را به بدن خود برسانید. بر طبق بررسی‌هایی که انجام‌گرفته شده است، ایرانیان سه برابر میانگین جهانی نمک مصرف می‌کنند. این مقدار نه‌تنها به بدن خاصیتی هم نمی‌رساند بلکه به آن ضرر هم می‌رساند.

آب‌رسانی، فشارخون و موارد دیگر

به‌طورکلی، نمک می‌تواند به شما در حفظ میزان مناسب آب‌رسانی و فشارخون کمک کند.

ازآنجایی‌که سدیم نقش مهمی در تعادل مایعات دارد، عدم دریافت کافی آن می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود، خصوصاً در هنگام ورزش با شدت زیاد.

داشتن تعادل مایعات مناسب در بدن نیز برای حفظ سطح فشارخون مهم است.

بنابراین، مصرف کم یا زیاد سدیم می‌تواند منجر به تغییر فشارخون در افرادی شود که به نمک در رژیم غذایی حساس هستند.

خوردن نمک دریا می‌تواند به شما در تأمین نیاز سدیم کمک کند، اما همچنین می‌توانید سدیم را از انواع غذاهای دیگر نیز دریافت کنید.

خواص نمک درمانی

نمک درمانی یک درمان مکمل است که برای استفاده در داروهای معمولی طراحی‌شده است؛ مانند بسیاری از جنبه‌های یک سبک زندگی سالم.

نمک درمانی باید به‌عنوان یک درمان مداوم که به‌عنوان بخشی از درمان سنتی گنجانده شده است، دیده شود. ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از شروع نمک درمانی با متخصص نمک درمانی صحبت کنید.

چه چیزی نمک را مؤثر می‌کند؟

وقتی وارد اتاق‌های نمک ما می‌شوید، به دنیای شفابخش و دارای آرامش وارد می‌شوید. هر جلسه به مدت 45 دقیقه انجام می‌شود که بهترین زمان برای خلاص شدن از مریضی است – بدون آنکه در برنامه شما تداخلی ایجاد کنید.

ذرات نمک خشک همچنین به‌آرامی حرکت مژک‌های طبیعی بدن شمارا تحریک می‌کنند. اتاق نمک به ما کمک می‌کند تا مجاری تنفسی ما از مخاط و آلودگی پاک شود، بنابراین می‌توانیم به‌راحتی نفس بکشیم؛ اما با کمک نمک این روند تسریع می‌شود. به نمک مانند مسواک برای راه‌های هوایی خود فکر کنید، موکوس، آوار و عوامل بیماری‌زا را تمیز می‌کند.

نمک نوعی ماده معدنی با خواص درمانی فراوان است. استفاده از خواص درمانی نمک این ماده امر تازه­ای نیست و به قرن­‌ها پیش بازمی­‌گردد. مراجعه مکرر مردم به غارهای نمکی برای شفای بیماری نیز تأیید همین موضوع است. البته امروزه غارهای نمکی برای سهولت استفاده به اتاق­‌های نمکی تغییر شکل داده­‌اند. باتوجه‌به این‌که اغلب افراد در مورد نمک و خواص درمانی نمک آن اطلاعات کاملی ندارند بر آن شدیم تا در این مقاله در مورد نمک و خواص آن صحبت کنیم. در ادامه به پرسش‌های زیر پاسخ‌خواهیم داد.

کدام بیماری و مشکلات را می‌­توان با استفاده از نمک درمان کرد؟

چه کسی برای اولین‌بار به خاصیت درمانی نمک پی برد؟

با داکوسالت مرجع تخصصی اتاق نمک در این مقاله همراه باشید.

چه کسی برای اولین‌بار به نمک و خواص آن پی برد؟

تاریخچه نمک به دوران حتی قبل از باستان بازمی‌گردد.  2250 سال قبل از میلاد مسیح، اولین کتاب در مورد نمک نوشته شد. حیوانات از طریق لیس زدن نمک مسیرهایی را ایجاد می‌کردند که انسان‌ها هم با دنبال‌کردن این مسیرها توانستند راه‌ها و در ادامه یک محل اسکان مناسب برای خود پیدا کنند. نمک به طور گسترده تاریخ را تحت‌تأثیر قرار داده است. در برخی فرهنگ‌ها نمک به‌عنوان یک ماده مقدس به‌کاررفته است و حتی از آن به‌عنوان یک ماده تطهیرکننده نام‌برده‌اند.

حتی ایرانیان در ارتباط با نمک هم ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید ” هر چیز بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که نمک بگندد” این ضرب‌المثل در واقع اهمیت و کاربردهای نمک در زندگی ایرانیان را مطرح می‌کند. پی‌بردن به خواص درمانی نمک برای اولین‌بار به قرن 18 و کشور لهستان بازمی‌­گردد. درواقع سلامت جسمانی کارگران شاغل در معادن نمک این کشور نسبت به سایرین سرمنشأ این حقیقت بود. بعد از تأیید این موضوع توسط فلیکس بوژوفسکی پزشک لهستانی، غارهای نمکی برای درمان بیماری­های تنفسی مورداستفاده قرار گرفتند. بهره‌گیری سنتی از این ماده تا قرن 19 به‌صورت سنتی ادامه داشت؛ اما در سال 1990 و با ساخت دستگاه پاشش نمک، اتاق نمک (غار مصنوعی) جایگزین غارهای نمکی شد.

اولین‌بار یک پزشک لهستانی متوجه خواص درمانی نمک شد. ازآن‌پس تا مدت­ها غارهای نمکی به‌عنوان مکانی برای درمان بیماران تنفسی و پوستی کاربرد داشت؛ اما امروزه اتاق نمکی جایگزین این غارها شده است.

نمک و خواص آن

خواص درمانی متعددی برای نمک عنوان‌شده است. برخورداری از این خواص نیازمند استفاده خشک یا تر از این ماده معدنی است. شاخص‌­ترین کاربرد خواص درمانی نمک آن در موارد زیر خلاصه‌شده است:

بهبود مشکلات تنفسی

مهم­ترین کاربرد نمک و خواص آن مربوط به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی است. مجاری تنفسی به دلایل مختلف در معرض هجوم آلودگی، ویروس و باکتری­‌های بیماری­‌زا قرار دارد؛ به‌عنوان‌مثال می­‌توان به آلودگی هوا، استعمال دخانیات، دود سیگار، گردوغبار، بخارت شیمیایی و … اشاره کرد. ذرات نمک موجود در هوا به‌محض استنشاق به مجاری تنفسی راه‌یافته و آن‌ها را ضدعفونی می­‌کند. به نقش ضدباکتریایی ذرات نمک می‌­توان خاصیت ضدالتهابی را نیز اضافه کرد.

درنتیجه بسیاری از بیماری­‌ها و مشکلات تنفسی از قبیل سرماخوردگی، سینوزیت و آنفولانزا به کمک نمک درمانی بهبود پیدا می‌­کند. ازجمله عوارض قابل‌درمان بانمک درمانی می­‌توان به سرفه، خس­خس سینه، تنگی نفس، گرفتگی بینی، گوش، گلو و عفونت اشاره کرد. افراد مبتلا به سایر اختلالات تنفسی از قبیل آسم و برونشیت نیز می‌­توانند زیر نظر پزشک از خدمات نمک درمانی استفاده کنند.

نمک به‌واسطه نقش ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود، مجاری تنفسی را از هرگونه عامل بیماری­زا پاک‌سازی می­‌کند. درنتیجه برای بیماران مبتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی، عفونت سینوزیت، آسم و … بسیار مفید است.

درمان جوش و آکنه

فعالیت غدد سبابه یا چربی از سن بلوغ آغاز می‌­شود. ترشحات این غدد به‌واسطه منافذی به سطح پوست راه می‌­یابد. گاهی اوقات مسیر انتقال چربی به سطح پوست تحت‌تأثیر عوامل مختلف مسدود می‌­شود. درنتیجه چربی در مجاری تجمع یافته و شرایط را برای رشد و گسترش باکتری فراهم می­‌کند. فعالیت باکتری­‌ها در ادامه موجب ایجاد جوش­‌های چرکی و ملتهب می‌­شود. روش‌­های مختلفی برای درمان جوش بالغین (رزاسیا) و آکنه وجود دارد؛ اما اغلب بر پایه مواد شیمیایی و با عارضه زیادی همراه است.

یکی از کاربردهای نمک و خواص آن مربوط به درمان جوش است. ذرات موجود در نمک بلافاصله بعد از قرارگیری در سطح پوست باکتری و مواد آلوده‌کننده را به خود جذب می‌­کند. از طرفی نقش ضدالتهابی داشته و از تورم آن‌ها می‌­کاهد. درنتیجه انواع جوش­‌های پوستی در چندین مرتبه نمک درمانی بهبود پیدا می­‌کند. لایه­‌برداری یکی دیگر از خواص نمک است که به بهبود وضعیت پوست کمک می­‌کند. ضمن اینکه عوارضی چون پوسته‌پوسته شدن، پیری پوست، زگیل، پینه و … را می­‌توان با استفاده از آن درمان کرد.

نمک با ضدعفونی‌کردن سطح پوست مانع تجمع باکتری در منافذ آن می‌­شود. خاصیت ضدالتهابی و لایه‌­برداری نمک نیز به بهبود هرچه سریع‌­تر عوارض پوستی از قبیل جوش، آکنه، رزاسیا، پیری پوست و … می­‌کند.

تسکین درد مفصلی و التهاب

بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت، روماتیسم و … از التهاب مفصل و درد حاصل از آن رنج می­‌برند. یکی از کاربردهای نمک و خواص آن مربوط به رفع التهاب مفاصل است. نمک درمانی با غلظت زیاد زمینه جذب آب اضافه موجود سلول­‌های ملتهب را فراهم می­‌کند. نتیجه کار کاهش تورم و تسکین درد مفصل است.

بسیاری از بیماری­‌ها با تورم و التهاب مفصل همراه هستند. ازجمله این موارد می­‌توان به روماتیسم، آرتریت و … اشاره کرد. نمک درمانی به دلیل خاصیت ضدالتهابی به کاهش تورم و تسکین درد افراد کمک می­‌کند.

درمان اگزما و درماتیت پوستی

نوعی عارضه پوستی که با قرمزی، خارش، پوسته‌پوسته شدن و تورم همراه است، اگزما یا درماتیت نام دارد. البته این دو عارضه بر اساس عامل ایجادکننده (داخلی یا محیطی) با یکدیگر متفاوت هستند. از نمک درمانی به‌عنوان یکی از روش­‌های مؤثر در بهبود اگزما یا درماتیت پوستی یاد می‌­شود. این در حالی است که روش‌های شیمیایی عوارض بالایی داشته و حتی امکان عدم بهبود وضعیت پوست نیز وجود دارد. به خواص درمانی نمک می­‌توان کنترل و بهبودی پسوریازیس را نیز اضافه کرد.

اگزما، درماتیت پوستی و پسوریازیس به دلیل خارش، قرمزی، التهاب و پوسته‌­پوسته شدن مشکلات بسیاری برای بیمار ایجاد می­‌کند. با استفاده از نمک درمانی می‌­توان تا حد زیادی این عوارض پوستی را کاهش داد.

تسکین خستگی 

گاهی به دلیل فعالیت‌­های سنگین مقادیر قابل‌توجهی اسیدلاکتیک در عضلات تجمع پیدا می‌­کند. از نشانه­‌های تجمع اسیدلاکتیک می‌­توان به درد عضلات، سوزش، گرفتگی، ضعف و حس مورمور شدن اشاره کرد. بانمک درمانی می­‌توان بخش زیادی از این مشکلات را برطرف و بدن را به حالت طبیعی بازگرداند.

طی فعالیت شدید و سنگین به دلیل تجمع لاکتیک اسید در عضلات، مشکلاتی از قبیل مورمور شدن عضلات، گرفتگی، سوزش و ضعف بروز پیدا می‌­کند. بانمک درمانی می­‌توان بر بسیاری از این عوارض غلبه کرد.

درمان افسردگی و اضطراب مزایای نمک و خواص آن

تعادل یونی در بدن و محیط پیرامون برای حفظ سلامتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. گاهی میزان یون­‌های مثبت از حد طبیعی فراتر می‌­رود. استفاده از وسایلی چون رایانه، تلفن همراه، تلویزیون و … در این موضوع نقش دارد. از عوارض چنین شرایطی می‌­توان به سردرد، خستگی و کسالت اشاره کرد. یکی از کاربردهای نمک و خواص آن در کنار خاصیت ضدالتهاب و ضدباکتریایی خود، تولید یون منفی است. افزایش یون منفی در بدن رابطه مستقیم با افزایش تولید هورمون سراتونین در بدن دارد. تولید این هورمون موجب بهبود تمرکز، کاهش سردرد، استرس، اضطراب و خستگی می­‌شود. تقویت سیستم ایمنی را نیز می­‌توان به این موارد اضافه کرد.

نمک ظرفیت تولید یون منفی بالایی دارد. درنتیجه با کمک نمک و خواص آن می­‌توان از عوارض کاهش یون منفی و غلبه یون مثبت در محیط از قبیل خستگی، سردرد، استرس، اضطراب و بی­‌حالی جلوگیری کرد.

سخن پایانی

راه­‌های مختلفی برای درمان مشکلات تنفسی وجود دارد. ازجمله روش‌­های طبیعی، ساده و در دسترس می‌­­توان به نمک درمانی اشاره کرد. البته کاربرد نمک و خواص درمانی نمک آن تنها محدود به این مورد نیست. بلکه برای بسیاری از عوارض پوستی از قبیل آکنه، جوش، اگزما، درماتیت، پینه، پیری پوست و … نیز کاربرد دارد. برای رفع استرس، اضطراب، خستگی، دردهای مفصلی و سردردهای میگرنی مفید است. شما در رابطه بانمک درمانی چه تجربه‌­ای دارد؟ منتظر شنیدن پاسخ شما در بخش نظرات هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *