مجله نمک درمانی

نمک خوراکی در طبیعت

شما هر نوع نمکی را هم در نظر بگیرید، همه‌ی آنها یک ساختار اصلی دارند. نمک خوراکی یکی از ترکیبات پرکاربرد روزانه افراد است و دارای فواید و خواص بی‌نظیری است. حتماً می‌دانید که در طبیعت نمک وجود دارد اما ممکن است سؤال پیش آید که کجاست؟ نمونه‌های نمک خوراکی در طبیعت را می‌توانید در ادامه‌ی مقاله بررسی کنید.

نمک چیست؟

این سؤالی است که در قدم اول باید به آن پاسخ دهیم. نمک که یک مزه‌ی شور هم دارد در واقع از ترکیب دو عنصر کلر و سدیم به دست می‌آید و نام دیگر آن هالیت است. این دو عنصر ترکیبات اصلی آن هستند و بسته به این که چه ناخالصی‌های دیگری داشته باشند یا چگونه آنها را استخراج می‌کنند، به دسته‌های مختلف دیگری تقسیم می‌کنند. نمک دریا، سنگ نمک، نمک هیمالیا، همگی دسته‌هایی از نمک خوراکی در طبیعت هستند.

نمک سفره: نمونه‌ای که در دسته‌ی نمک خوراکی در طبیعت نیست

این دسته از نمک خوراکی در طبیعت، رایج‌ترین نوع نمک است که تقریباً در هر غذای فراوری شده و فست‌فود روی کره‌ی زمین، به مقدار زیادی به کار رود. این یکی از دلایل ناخواسته‌ای است که اکثر مردم جهان نمک را بیشتر از آنچه که برای بدن لازم است، مصرف می‌کنند. نمک سفره یک نمک ایده‌آل نیست چرا که آن‌قدر تصفیه شده است که تمام مواد خوبی که در آن وجود دارد، از بین می‌رود.

زمانی که نمک از اعماق زمین استخراج گردید، در حدود 1200 فارنهایت آن را حرارت می‌دهند که بیشتر ناخالصی‌ها را از بین می‌برد. در کنار ناخالصی‌ها مواد معدنی دیگری که می‌تواند برای بدن مفید باشد، همگی را حذف می‌کنند. در ادامه برای آن که مفیدتر باشد، برخی مواد ضروری مانند ید را به آن می‌افزایند.

نکته‌ای دیگر در مورد نمک سفره

یکی دیگر از مشکلات نمک سفره این است که ازآنجایی‌که نمک بسیار ریز آسیاب شده است، می‌تواند به هم بچسبد؛ بنابراین تولیدکنندگان برای حفظ جریان آزادانه آن، مواد ضد جوش اضافه می‌کنند. نمک سفره می‌تواند حاوی بسیاری از افزودنی‌های دیگر نیز باشد، از جمله فلوراید، منو سدیم گلوتامات (MSG) و ترکیبات سفیدکننده برای سفیدکردن آن.

اساساً، محصول نهایی یک محفظه صنعتی از کلرید سدیم و مواد شیمیایی است که هیچ ماده یا ویژگی ارتقاء دهنده سلامتی دیگری ندارد. لازم به ذکر است که بسیاری از  مضرات بد نمک به این دلیل است که مطالعات قلبی عروقی از این شکل از نمک خوراکی تصفیه شده استفاده کرده‌اند.

نمک طبیعی یک نمک خوراکی در طبیعت

نمک‌های طبیعی سالم‌تر، خوشمزه‌تر و بهتر از نمک فراوری شده هستند که با نام نمک سفره از آن نام می‌برند. این دسته از نمک‌ها دارای منابع معدنی و مواد مغذی بیشتری هستند که باعث می‌گردد برای بدن انسان فواید بیشتری داشته باشند. چندین نوع نمک خوراکی در طبیعت وجود دارد که می‌توان از مهم‌ترین آنها نمک دریا و سنگ نمک را نام برد.

نمک دریا از تبخیر آب دریا به دست می‌آید. اگرچه برخی از نمک‌های دریا فراوری شده‌اند و از میزان اثربخشی آنها کاهش می‌یابد. انواع نمک‌های دریایی متفاوتی وجود دارد. برای مثال نمک‌های هاوایی، نمک استرالیایی، فرانسوی، کریستالی و … .

برخی از نمک‌های دیگر وجود دارد که از بسترهای نمکی با خاک رس که رنگ خاکستری مشخص و رطوبت بیشتری به آن می‌دهد، برداشت می‌کنند، حاوی بیش از 100 ماده معدنی مختلف است. این نوع نمک نسبت به سایر نمک‌ها سدیم کمتری دارد و ممکن است در واقع غنی‌ترین نمک موجود باشد.

دیگر انواع نمک خوراکی در طبیعت

انواع نمک در طبیعت ایران و کشورهای دیگر وجود دارد برای مثال دریاچه‌های نمک مثل دریاچه ارومیه که منبع اصلی نمک را استخراج و به کشورهای دیگر صادر می‌کند که دارای خواص دارویی و درمانی هم است.

نمک دیگر نمک معادن و نمک کوهی است که آن‌ها هم همان‌طور که از نامشان مشخص از کوه و معدن استخراج می‌کنند و رنگ و ترکیب آن‌ها بستگی به عناصر تشکیل‌دهنده آن‌ها دارد.

هرکدام از این نمک‌ها با خواص و ویژگی‌هایی که دارند به‌شدت استفاده می‌شوند. ناخالصی در نمک دریا خیلی کم‌تر از نمک‌های دیگر است پس نمکی سالم‌تر و قابل‌استفاده‌تر است و قطع به‌یقین تأثیراتی که نمک دریا بر روی انسان دارد هیچ نمک دیگری ندارد.

زیرا فواید آن زیاد و اثرگذاری آن سریع است. خوشبختانه امروزه انواع نمک را استخراج می‌کنند و دربسته بندی‌های معین به مصرف عموم می‌رسانند.

چند نکته در مورد نمک‌های خوراکی

با وجود آن که نمک خوراکی در طبیعت به فراوانی وجود دارد، اما باید چندین نکته را در مورد آنها رعایت کنید تا بتوانید به زندگی سالم خود ادامه دهید. اولین مورد این است که شما در طول روز چه مقدار نمک مصرف می‌کنید. طبق تحقیقاتی که انجام‌گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف نمک خوراکی در ایران 3 برابر میزان استاندارد جهانی است.

مصرف بیش از حد نمک می‌تواند منجر به فشار خود بالا و احتباس آب شود. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان رژیم‌های غذایی کم را به بیماران قلبی خود توصیه می‌کنند. میزان مصرف نمک پیشنهاد شده حدود 2 تا 3 گرم در روز است. همان‌طور که مصرف بی‌رویه نمک می‌تواند مضر باشد، عدم استفاده از آن هم می‌تواند مضراتی داشته باشد.

نمک خوراکی در طبیعت انواع مختلفی دارد

دومین گزینه نوع نمک‌های خوراکی است که استفاده می‌کنید. در چند سال قبل تنها نمکی که در اختیار افراد قرار می‌گرفت، نمک‌های معمولی بود که می‌توانستید به‌وفور آن‌ها را در خواروبارفروشی‌ها پیدا کنید. اما در حال حاضر شما می‌توانید چندین نوع مختلف از نمک‌ها را در قالب نمک خوراکی در طبیعت پیدا کنید و به‌راحتی هم در دسترس هستند. این انواع مختلف نمک گزینه‌های واقعاً عالی از نظر تغذیه هستند. آنها نسبت به نمک خوراکی معمولی خیلی برتر بوده و طعم و بافت‌های ظریف آنها متفاوت‌تر از انواع معمولی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *