مجله نمک درمانی

نمک چگونه تشکیل می شود؟

نمک چگونه تشکیل می شود؟

نمک را باید به صورت استاندارد خریداری کنید و سپس آنرا مصرف کنید زیرا نمک غیر استاندارد را چه به صورت تصفیه شده و چه به صورت غیر تصفیه اگر مصرف کنیم، باعث می شود که مشکلات زیادی را برای بدن به وجود آورد.

از آنجا که می‌دانید آب دریا و اقیانوس ها شور است و شناخته شده ترین و بیشترین ماده شیمیایی که در آب اقیانوسها و دریاها وجود دارد، سدیم کلرید یا همان نمک طعام می باشد. شور بودن آب دریا و اقیانوس ها هم به دلیل وجود همین ماده شیمیایی است. محققان زیست شناسی کشف کردند که در هر متر مکعب از آب دریا ۳۰ کیلو نمک وجود دارد.

اگر بخواهیم محاسبه کلی از این تحقیق به دست آوریم، می توان گفت که مقدار نمک کافی با یک لایه نسبتاً ضخیم برای پوشاندن سطح تمام قاره ها وجود دارد. نمک از درهم شکستن صخره ها به وجود می آید که به دلیل یخبندان و ساییدگی رخ می دهد.

ساییدگی ها ی تدریجی کوه ها، باعث می شود نمک و دیگر مواد شیمیایی که در میان آنها گیر کرده را آزاد کند و به آنها این امکان را می دهد که در آب حاصل از باران و برف حل شود که به اقیانوس ها منتقل می شود. قسمتی از آن که زیر صخره ها زیراب باقی می ماند، خیس می شود و در طی گذشت سالیان زیادی وارد آب دریا و اقیانوس ها می شود.

 

نمک چگونه تشکیل می شود؟

نحوه ی تشکیل بلور های نمک

بلورهای نمک از گذشته تا به امروز یکی از ارزشمند ترین مواد موجود در زندگی مردم است. بسیاری از جنگ هایی که در قرون گذشته اتفاق افتاده، به دلیل حاکمیت بر روی نمک بود. در آن دوران به دلیل عدم آگاهی مردم از چگونگی تشکیل نمک ،وجود معادن نمک و سنگ نمک از اهمیت بالایی برخوردار بود ‌ تاریخچه چگونگی به وجود آمدن سنگ نمک به هزاران سال پیش برمی گردد.

در زمان های گذشته که مقدار زیادی از سطح زمین را آب فرا گرفته بود و آتشفشان های فعال زیادی هم وجود داشت فعالیت این آتشفشان ها منجر به ورود مقدار زیادی از یونهای سدیم و کلر به آب دریاها و اقیانوسها شده است. یون سدیم با داشتن بار مثبت و یون کلر به دلیل داشتن بار منفی، با یکدیگر واکنش می دهند و مولکولهای نمک را تولید می دهند. شور بودن آب دریا ها و اقیانوس ها به دلیل انجام چنین واکنشی است.

 

نحوه ی تشکیل بلور های نمک

دریاها و اقیانوس ها محل تشکیل نمک

در طی گذشت زمان های زیاد و تغییرات آب و هوا بسیاری از اقیانوس ها و دریاها تبخیر شدند و خشک شدند . مهمترین مرکز تشکیل سنگ نمک بستر دریاها و اقیانوس های خشک شده است. زمانی که تبخیر آب دریاها و اقیانوس ها رخ می داد، مقدار نمک موجود در آب آن ها رفته رفته روی هم رسوب کرده و باقی ماندند.

پس از گذشت سالیان طولانی و با لایه لایه شدن این نمک ها بر روی یکدیگر رسوب سنگ نمک را به وجود آمده است. ضخامت سنگ نمک ممکن است به صدها متر برسد. در عمق دریا هایی که هنوز به طور کلی خشک نشدند می توان سنگ نمک پیدا کرد. در اعماق دریا فشار آب بسیار بالا است، که باعث می شود که مولکول های آب این قابلیت را نداشته باشند که نمک را در خود نگه دارد.

به همین علت ممکن است که نمک در اعماق دریا رسوب کند و بر روی هم انباشته شود. این رسوبات با دیگر املاح موجود در آب ترکیب شده و در کف آب دریاها و اقیانوس ها تشکیل سنگ نمک می دهد. دریاچه ی ارومیه بر اثر خشک شدن تدریجی در آن لایه هایی از سنگ نمک به وجود آمده است. امروزه پس از استخراج سنگ نمک از معادن آن تنها ۶ درصد از این سنگ ها را صرف نمک خوراکی می کنند.

بقیه سنگ نمک ها را در کارخانجات تولیدی محصولات سنگ نمک استفاده می شوند. امروزه مشاهده می شود که مردم استفاده های زیادی از بلور های سنگ نمک در خانه و محیط زندگی خود می کند. سنگ نمک دارای خواص درمانی بسیار زیادی است و انرژی مثبت زیادی در محیط پیرامون ساطع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *