مجله نمک درمانی

ویژگی های سنگ نمک

سنگ نمک نام یک سنگ رسوبی است که تقریباً به‌صورت صددرصدی از هالیت، تشکیل شده است. این نوع سنگ در جایی شکل می‌گیرد که حجم زیادی از آب دریا یا آب دریاچه شور از یک حوضه آب‌وهوای خشک تبخیر می‌شود. جایی که جریان آب به آن منطقه ورودی محدودی دارد. ویژگی‌ های سنگ نمک بسیار زیاد هستند که در بخش‌های بعدی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

این رسوبات به‌صورت واحدهای سنگی گسترده جانبی در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. این سنگ‌های محلول در آب به جز در کشورهای خشک به‌ندرت در سطح زمین یافت می‌شوند. گسترده‌ترین لایه‌های نمک از لحاظ جغرافیایی در ایالت متحده هزاران مایل مربع را تشکیل می‌دهند و ضخامت آنها به 100 فوت می‌رسد.

نکات اولیه در مورد سنگ نمک و ویژگی‌ های سنگ نمک

به سنگ نمک هالیت می گویند یا همان سدیم کلرید است. در سنگ نمک ناخالصی هایی وجود دارد و دارای رنگهای گوناگون است. سنگ نمک دارای انواع مختلفی است که وجود آهن باعث پدید آمدن رگه های قرمز رنگ در سنگ نمک می شود. وجود منگنز باعث ایجاد رگه های زرد و نارنجی می شود.

ناخالصی هایی در سنگ نمک اصل وجود دارد. ویژگی هایی که یک سنگ نمک اصل دارد این است که شور و براق است و بوی خشکی می دهد. سنگ نمک اصل در بیشتر اوقات بی رنگ و سفید رنگ است. سنگ نمک مانند دیگر مواد معدنی ناخالصی هایی دارد که بسته به نوع سنگ نمک مقداری ناخالصی ها متفاوت است.

کلرید سدیم در بسیاری از صنایع و همچنین پخت‌وپز استفاده می‌شود. به جذب رنگ در پارچه‌ها کمک می‌کند و در تولید مواد شوینده و همچنین به‌عنوان سنگ‌ریزه در جاده‌ها از آن استفاده می‌کنند. سنگ نمک دارای ساختار کریستالی است و به‌عنوان یک ماده خشک‌کننده از آن استفاده می‌کنند و همچنین در برخی موارد می‌تواند به‌عنوان یک عامل خاموش‌کننده، به کار برود.

اگر به ویژگی‌های سنگ نمک بپردازیم در چند مورد باید آن‌ها را نام ببریم:

از نظر ظاهری، ویژگی های سنگ نمک به چه صورت است؟

اگر نمک خالص باشد، سنگ نمک باید بی‌رنگ باشد. بااین‌حال هنگامی که در زیرزمین یافت می‌شود، عموماً کاملاً خالص نیست و بنابراین می‌تواند دارای رنگ‌های زرد، قرمز، خاکستری یا قهوه‌ای باشد. وقتی نور به سنگ نمک بتابد درخشندگی آن شیشه‌ای است و مانند یک شیشه براق به نظر می‌رسد.

ساختار داخلی

نمک در کریستال‌هایی با تقارن مکعبی ساده به وجود می‌آید. درصورتی‌که ضربه‌ای به آن وارد شود و دچار شکستگی شود به طور یکنواخت به مکعب‌های کوچک‌تری تبدیل می‌شود و در اندازه‌های مختلفی ایجاد می‌گردد.

سختی و وزن سنگ نمک در چه محدوده‌ای است؟

از نظر سختی کارشناسان سنگ نمک را در محدودهٔ بین 2 تا 2.5  در نظر می‌گیرند. با این مقدار از سختی آن را به‌عنوان یک مادهٔ نرم می‌توان در نظر گرفت و سطح آن را با ناخن می‌توان خراش داد. وزن مخصوص آن بین 2.1 تا 2.3 است و وزن آن سبک است.

چون ویژگی‌های سنگ نمک در حالت کلی به دلیل ناخالصی‌های موجود در آن بسیار متغیر است، در رنگ آن هم بسیار تاثیر دارد در زیر چند نمونه از رنگ های آن را شرح داده‌ایم.

  •  سفید برفی: که حاوی گچ آهک و سرب است .
  •  زرد: که گوگرد دارد .
  •  قرمز جگری: که منیزیم دارد .
  •  سیاه: که حاوی کلسیم است .
  • در خوراکی: تزیینی و صنعتی استفاده می کنند.
  •  تزیینی: برای استفاده از خواص درمانی آن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سنگ نمک و کاربردهای آن بسیار گسترده است. در این مقاله به سه کاربرد اصلی سنگ نمک اشاره خواهیم کرد.

 نمک خوراکی در قالب یک سنگ نمک

این سنگ نمک به شکل سنگ نمک اولیه است که از معدن استخراج می شود. این نوع سنگ نمک را بعد از اینکه دانه دانه کردند و در طی فرایند هایی برای مصرف خوراکی آماده می کنند و در بازار برای مشتریان عرضه می کنند. در طی فرایند تولید نمک از سنگ نمک به آن ید اضافه می کنند. نمکی که از دریا گرفته می شود، خود دارای مقداری ید می باشد.

سنگ نمک صنعتی

این سنگ نمک علاوه بر اینکه برای خوراکی استفاده می شود، در صنایع مختلف هم کاربرد دارد . در واقع می‌توان گفت پایه اصلی حیات صنایع این ماده معدنی است . از سنگ نمک صنعتی برای دباغی پوست، اسید سازی، تولید لوازم بهداشتی و پاکسازی، برای تهیه خوراک دام و پرندگان، برای تولید شیشه پلی استر، تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.

چه ویژگی‌ های سنگ نمک باعث شده که خاصیت درمانی پیدا کند؟

سنگ نمک یک ماده طبیعی معدنی است که دارای خواص عجیبی برای درمان است. تمام خواص موجود در نمک که برای درمان روح و جسم انسان به کار می رود، از ذرات باردار آن منشاء می گیرد. سنگ نمک در آزادسازی یون منفی خود تاثیر بی نظیری برای افزایش جریان خون در مغز دارد، که این امر باعث افزایش سطح آگاهی می ‌شود.

کسالت، خواب آلودگی و افسردگی را از فرد دور می کند. یون های منفی که از سنگ نمک ساخته می شود، به دلیل اینکه آلودگی ها و میکروب های موجود در هوا را که دارای بار مثبت هستند را به خود جذب کنند و آن ها را خنثی می کنند و باعث پاکسازی هوا و کاهش آلرژی می شود.

نکاتی که شما از آن بی اطلاع هستید

ویژگی های منحصر به فردی در سنگ نمک وجود دارد از خاصیت درمانی سنگ نمک گرفته تا استفاده از آن در ساخت وسایل تزیینی و دکوراسیون که در محیط های کاری، در اماکن مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سنگ نمک در دکوراسیون استفاده می کنند.

سنگ نمک با شکل و رنگ های مختلفی در طبیعت یافت می شود. از سنگ نمک برای ساخت وسایلی مانند چراغ خواب سنگ نمک، دیوار نمکی سنگ نمک، مجسمه نمکی سنگ نمک، آباژورهای سنگ نمک، ظروف سنگ نمک و غیره استفاده می شود. زمانی که از وسایل تزیینی سنگ نمک استفاده می کنید علاوه بر تزیین محل از خواص درمانی آن هم بهره مند می شوید.

چطور باید از این سنگ ها نگهداری کنیم؟

برای نگهداری سنگ نمک باید آن را در محیط های خشک و به دور از نور و رطوبت قرار دهید. اگر می خواهید از سنگ نمک به مدت طولانی استفاده کنید، هیچ گونه رطوبت و آب نباید در آن رسوب کند. همچنین سنگ نمک را در تماس با فلزات نباید قرار داد زیرا فلزات در سنگ نمک در آن رخنه می‌کند و خاصیت آن را بین می‌برند.

برای نگهداری سنگ نمک نباید آن را در مقابل نور مستقیم خورشید نگهداری شود. سنگ نمک به شدت رطوبت و آب را جذب می‌کند. سنگ نمک را باید در محیط های خشک نگهداری کنیم. باید در فاصله ۳۰ سانتی متری از دیوار آن را نگهداری کنیم. باید از هرگونه مواد شیمیایی دور کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *