مجله نمک درمانی

طبع نمک خوراکی

طبع نمک خوراکی چیست؟ اغلب برای افراد مهم است چیزی که می‌خورند چه طبعی دارد و آیا با مزاج آن‌ها سازگار است یا خیر. نمک خوراکی هم به‌خاطر این که بسیار استفاده می‌شود و در تمام غذاها مورداستفاده قرار می‌گیرد باید از نظر طبع و مزاج بررسی شود تا موادی با طبع برعکس با آن استفاده شود و ایجاد بیماری نکند.

 طبع چیست؟

اعتقاد بر این است که چهار عنصر اصلی وجود دارد که سازنده‌ی تمام جهان هستی هستند. تعادل این چهار عنصر می‌تواند مدارات ساختاری همه‌ی کائنات و حتی انسان باشد. چهار عنصری که از آن‌ها یاد می‌کنیم شامل باد، آب، آتش و خاک هستند. در بدن هر انسانی این چهار عنصر در حالت تعادل هستند و گاهی ممکن است این تعادل به نفع یکی از آنها به هم بخورد و طبع به آن سمت برود.

در بدن هر انسان چهار دسته خلط موجود است که به ترتیب شامل صفرا، خون، بلغم و سودا هستند. همانند چهار عنصر اصلی، این چهار خلط هم در تعادل هستند مگر آن که بدن حالت از حالت تعادل خود خارج شود و یکی از آنها بر سه تای دیگر غلبه کند. این غلبه نتیجه‌اش همان طبع فرد یا مزاج او خواهد بود.

انواع طبع یا مزاج‌های موجود | طبع نمک خوراکی

 اکنون که با مفهوم طبع آشنا شدیم، وقت آن است که با انواع آن هم آشنا شویم تا بتوانیم ازروی آنها طبع نمک خوراکی را ردیابی کنیم.

طبع سرد

شاید بتوان گفت که طبعی که اکنون در سراسر جهان بیشتر از انواع دیگر وجود دارد، طبع سرد است. این دسته از افراد در اصطلاح عامیانه به‌شدت سرمایی هستند و خیلی زود احساس سرما می‌کنند. اغلب آنها رنگ‌های پوست سفید و روشن دارند. از ویژگی‌های اخلاقی آنها می‌توان به خونسرد بودن آنها و کمتر عصبانی شدنشان نام برد. اغلب آنها افرادی هستند که ساعات زیادی از شبانه‌روز خواب را ترجیح می‌دهند. هضم غذا برای آنها کندتر از دیگران، نبض کندتر و اضافه‌وزن بیشتری دارند.

طبع گرم | طبع نمک خوراکی

دسته‌ی دوم افرادی هستند که طبع گرمی دارند. این دسته تعداد کمتری نسبت به طبع‌های سرد دارند. ویژگی‌های رفتاری آنها می‌تواند زود عصبانی شدن و برون‌گرا بودن را نام برد. به‌راحتی می‌توانند دوست پیدا کنند. هر ساعتی از شبانه‌روز به خوردن شیرینی علاقه دارند و دمای بدنشان بالاست. به‌واسطه‌ی همین حرارت بالا و میل به شیرینی معمولان بیشتر از بقیه افراد جوش می‌زنند و همیشه در حال تعریق هستند.

طبع معتدل

به نسبت دودسته‌ی دیگر این دسته کمترین تعداد را دارند. یکی از نکته‌هایی که در مورد این دسته از افراد باید بیان کرد این است که در ارتباط با دما و غذاها آن‌چنان حساسیت یا علاقه‌ی شدید و برجسته‌ای ندارند و بیشتری سازگاری را با محیط اطراف خودشان دارند.

همچنین در اخلاق به یک حالت اعتدال رسیده‌اند و واکنش‌های هیجانی خیلی کمتری از خود نشان می‌دهند. به دلیل این خنثی بودن نسبت به محیط و شرایط، امکان ابتلا به بیماری‌های نهان در آنها خیلی بیشتر است.

طبع نمک خوراکی چیست؟

نمک با طبع گرمی که دارد در طب سنتی به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده استفاده می‌شود به این صورت که از نمک خوراکی برای تمیزکردن دهان و دندان به‌ویژه ازبین‌بردن بوی بددهان استفاده می‌شود همچنین نمک را در انواع نوشیدنی که طبع سرد دارند می‌ریزند تا بدن دچار دوگانگی مزاج نشود.

نمک خوراکی مصلح غذاهای سرد است. مثلاً از مقداری نمک در دوغ استفاده می‌شود زیرا دوغ به‌تنهایی سرد است و ممکن است باعث شود احساس سردی کنید. پس شناختن مزاج گرم نمک کمک بسیار زیادی هنگام خوردن می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های نمک همان خاصیت گندزدایی آن است که باعث می‌شد بتوان آن را برای نمک‌سود کردن ماهی و گوشت به کاربرد.

طبع نمک خوراکی با طبع نمک دریا فرق می‌کند؟

باتوجه‌به آن چه که تاکنون در مورد نمک و طبع آن گفتیم، شاید این سؤال به وجود آمده باشد که آیا طبع نمک دریا به دلیل ناخالصی‌هایی که دارد، تغییر نکرده است و با نمک سفره یا همان نمک یددار، از نظر طبع یکسان هستند یا خیر.

 از نظر طب سنتی طبع نمک دریا با نمک خوراکی یکسان است و هیچ تفاوتی با هم ندارند. در برخی جاها به استفاده از نمک دریا به‌جای نمک خوراکی سفارش کرده‌اند و در جاهای دیگر بر عکس.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به بقیه مقالات سایت مراجعه کنید و در مورد انواع نمک خوراکی در طبیعت اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

بنابراین طبع نمک دریا با طبع نمک خوراکی یکی است و از هر دوی آنها می‌توان به‌عنوان یک مصلح کننده غذاهای سرد استفاده کرد.

استفاده از یک ماده با طبع گرم در کنار ماده‌ی با طبع سرد باعث می‌شود به یک اعتدال برسد و برهم‌خوردن طبع برای شما اتفاق نیفتد.

در مواردی که طبع سرد افزایش پیدا کند، زمینه برای مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند ام اس افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین نمک در این‌گونه غذاها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *