مجله نمک درمانی

اتاق نمک چیست؟ معرفی اتاق نمک

اتاق نمک چیست؟ اتاق نمک درمانی

سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده است این است که اتاق نمک چیست؟ در این مطلب به معرفی اتاق نمک و کاربردهای آن می‌پردازیم.

بیایید سلامتی را به سطح دیگری برسانیم. هالوتراپی که در زبان فارسی نمک درمانی نام دارد یک روش بهتر برای درمان از آبگرم است. Halois در یونانی به معنای نمک است. نمک درمانی به معنای گذراندن اوقات در هوای شور دریا است که مزایای بیشتری نسبت به آرامش در ساحل دارد. یک درمان جایگزین است که در آن شما باید در یک‌هوای اشباع از ذرات نمک، نفس بکشید. این هوای شور می‌توانند برخی از بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت مزمن و آلرژی را درمان کند.

برخی موارد ناشی از بیماری نیست و تنها علائمی هستند که در اثر سبک زندگی نادرست، به وجود آمده‌اند. علائم مرتبط با سیگار مانند سرفه و تنگی نفس و یا خس‌خس‌کردن سینه، از طریق استفاده از این اتاق‌ها، می‌تواند درمان گردد.

اتاق نمک چیست؟

می‌دانید که بعد از چند روز ماندن در ساحل چه احساسی دارید؟ حس می‌کنید که می‌توانید نفس راحت و عمیق‌تری بکشید؟ بنابراین، اتاق‌های نمک به وجود آمده‌اند تا در مدت‌زمان بسیار کمتری همین اثر را بر روی بدن شما بگذارند. معادن نمک بسیاری در جهان وجود دارد و برای اکثر افراد عملی نیست که به این معادن مراجعه کنند تا به طور منظم در هوای شور تنفس کنند.

درحالی‌که به نظر می‌رسد روزانه ماندن در ساحل به بهترشدن بدن شما کمک می‌کند، اما این مورد برای افراد دیگر قابل انجام نیست؛ بنابراین، هنگامی‌که نمک درمانی خشک شروع به تبدیل به یک امر عادی گردید، مردم کنجکاو بودند که چگونه می‌توان محیطی مشابه را ایجاد کرد که در دسترس بیماران و مشتریان باشد.

به‌این‌ترتیب اتاق‌های نمک، غارهای نمک و غارهای نمکی در سراسر اروپا به وجود آمدند و سپس به انگلستان، استرالیا و آمریکای شمالی منتقل گردیدند. اساساً، یک اتاق نمک – یا غار نمک – یک فضای بسته با غلظت نمک و تهویه دقیق کنترل‌شده است. درحالی‌که در این فضا حضور دارید، شما می‌توانید در ذرات ریز نمکی نفس بکشید که توسط دستگاهی به نام هالوژنراتور آن‌ها را در هوا پخش می‌کند.اعتقاد براین است که این ذرات به‌اندازه کافی کوچک هستند که می‌توانند در ریه‌ها جریان یابند که به دلیل مزایای بالقوه سلامت تنفسی به‌حساب می‌آید.

کاربرد اتاق نمک چیست و چرا بهتر است از آن استفاده کنیم؟ | اتاق نمک درمانی

اتاق‌های نمک اغلب شامل آجرهای نمکی هیمالیا یا لامپ‌هایی است که به نظر می‌رسد، یون‌های منفی تقویت‌کننده روحیه و استرس را در هوا آزاد می‌کنند. البته این می‌تواند فضای آرامش بخشی ایجاد کند، اما این قابلیت ویژه هالو ژنراتور است که بین داشتن یک فضای آرام برای مدیتیشن یا یوگا و داشتن یک اتاق نمک درمانی واقعی تفاوت ایجاد می‌کند.

نفس کشیدن در آئروسل نمک خشک در اینجا نکته اساسی است، بنابراین اگر می‌خواهید اتاق نمک درمانی خود را در خانه ایجاد کنید که با اتاق نمک‌هایی که در اسپا و مراکز سلامتی وجود دارد، رقابت کند، باید یک هالو ژنراتور داشته باشید.

در علم اشاره زیادی به اتاق‌های نمک نمی‌کنند؛ اما بااین‌حال این موضوع در حال فراگیر شدن است – و امیدوارم که احساس شادابی، تنفس عمیق‌تری داشته باشید، شما می‌توانید برای درخشش پوست و گرفتن انرژی دوباره – یک اتاق نمک برای خود بسازید.

نمک درمانی بسته به نحوه تجویز پزشک به دو روش انجام می‌گیرد. نمک درمانی خشک و مرطوب. برای آنکه هرکدام از این موارد را متوجه شوید، در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

روش خشک: معرفی اتاق نمک و انواع آن

باتوجه‌به اسم آن می‌توان حدس زد که این روش به چه صورت است. در روش خشک، یک اتاق نمک سفارشی و بدون رطوبت برای مراجعه‌کننده به کار می‌رود. این نوع از اتاق‌های نمک معمولاً دمای پایین و به عبارتی دیگر خنک در محیط برقرار است. در حالت عادی دمای معمولی یک اتاق را 25 درجه سانتی‌گراد در نظر می‌گیرند این در حالی است که در یک اتاق نمک خشک دمای هوا حدود 20 درجه سانتی‌گراد است.

یک دستگاه به نام هالوژنراتوردر این نوع از اتاق نمک، نمک را به ذرات بسیار ریز در حد میکروسکوپی تبدیل می‌کند و سپس آنها را در فضای اتاق رها می‌کند. افرادی که از این اتاق‌ها استفاده کرده‌اند، ادعا می‌کنند که پس از استنشاق این ذرات ریز نمک، مواد محرک از جمله آلرژن‌ها و سموم را از سیستم تنفسی جذب می‌کنند. طرف‌داران می‌گویند این فرایند مخاط را می‌شکند و التهاب را کاهش می‌دهد و در نتیجه راه‌های هوایی را شفاف می کند.

علاوه بر اینها اعتقاد بر این است که ذرات نمک می‌توانند باکتری‌ها را جذب کنند و سایر ناخالصی‌هایی که مسئول بسیاری از بیماری‌های پوستی هستند را ازروی پوست بردارند.

تولید یون‌های منفی توسط نمک‌ها

نمک یون‌های منفی تولید می‌کند. این از نظر تئوری باعث می‌گردد که بدن شما سروتونین بیشتری ترشح کند، یکی از مواد شیمیایی پشت احساس شادی. بسیاری از مردم از لامپ نمک هیمالیا برای دریافت مزایای یون‌های منفی در خانه استفاده می‌کنند. بااین‌حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این لامپ‌ها مزیتی جز افزودن محیط دارند، وجود ندارد. یون‌های دارای بار منفی در نمک سلامت و خلق‌وخوی ما را بهبود می‌بخشد. استنشاق ذرات ممکن است التهاب و مخاط را در ریه‌ها کاهش دهد، شرایط تنفسی مانند آسم، آلرژی، برونشیت، احتقان سینوسی و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) را بهبود بخشد. مطالعات علمی نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آسم و سایر بیماری‌ها پس از هالوتراپی راحت‌تر نفس می‌کشند.

روش تر

در این روش برخلاف روش قبلی نمک را به‌صورت خشک استفاده نمی‌کنند بلکه از آن به‌صورت محلول در آب استفاده می‌کنند. مثلاً افراد را در آب‌نمک حمام می‌دهند و یا اینکه از افراد می‌خواهند که مقادیر مشخصی از نمک را مصرف کنند و یا برای شست‌وشوی حلق و بینی خود از آن استفاده کنند.

مزایای استفاده از اتاق نمک چیست؟

همان‌طور که قبلاً هم مطرح کردیم، استفاده از اتاق نمک تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر روی بیماری‌های تنفسی دارد. علاوه‌برآن می‌تواند افسردگی و اضطراب را به حدی کاهش دهد که فرد کمتر دغدغه‌های قبلی را در زندگی حس کند. برخی از بیماری‌های پوستی با وجود پیشرفت‌های زیادی که در پزشکی رخ‌داده است، هنوز هم درمان با نتیجهٔ صددرصدی برای آن‌ها کشف نکرده‌اند. بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه از جمله این بیماری‌ها هستند که مشاهدات نشان داده است به کمک استفاده از اتاق نمک روند بهبود بسیار خوبی دارند.

اثرات آرام‌بخش و سم‌زدایی هالوتراپی می‌تواند از سیستم ایمنی، عصبی و لنفاوی حمایت کند. مزایای اضافی کاهش استرس و سردرد، افزایش انرژی و الگوی خواب بهتر است. یون‌های نمک هوا را تصفیه می‌کنند و ممکن است ظرفیت ریه‌ها را افزایش دهد و بیماری‌های جسمانی بزرگسالان، کودکان و ورزشکاران را کاهش دهند. درمان‌هایی برای کمک به حفظ سلامت بدن در فصول آنفولانزا یا آلرژی توصیه می‌کنند.

شرایط پوستی

می‌توان با هالوتراپی شرایط پوستی را نیز بهبود بخشید (پسوریازیس، بثورات، اگزما، آکنه). نمک خوراکی، کلرید سدیم است، اما نمک‌های معدنی خالص دارای خواص مرطوب‌کنندگی طبیعی هستند و با جذب رطوبت به پوست، از تعادل آب پوست و عملکرد سد محافظت می‌کنند. مواد معدنی برای عملکرد سلولی و سم‌زدایی ضروری هستند، بنابراین نمک‌های معدنی خاصیت جوان کنندگی قوی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *